Pancerium na facebook

Lekki czołg PzKpfw 38(t)


Po niemieckiej okupacji Czech w 1939 r. całość sprzętu wojskowego zostało skonfiskowane w tym również zajęto fabryki CKD. Niemcy działali bardzo szybko, 15 maja 1939 r. rozpoczęto pracę nad wdrążeniem czeskich czołgów do służby w niemieckiej armii. Tego samego dnia wydzielono 10 czołgów LT vz. 38. Kolejne 4 czołgi posłużyły do szkolenia załóg niemieckich. Pod koniec maja 1939 r. komisja czesko-niemiecka zakończyła pracę nad przyjęciem czołgów do czynnej służby. Natomiast zakłady CKD miały co miesiąc do listopada 1939 r. dostarczać po 25 czołgów.

PzKpfw 38(t) Ausf. A
PzKpfw 38(t) Ausf. A

Dokumenty o przyjęciu nowych maszyn wysyłano zarówno do Berlina Jak i do Pragi. Dodatkowo czeskie ministerstwo obrony cofnęło zamówienie z 1938 na czołgi LT vz. 38. Na początku w niemieckiej służbie czołgi te były nazywane L.T.M 38. Dopiero w 1940 r. czołgi otrzymały indeks PzKpfw 38(t) Ausf A, całość serii wyniosła 150 maszyn. Czołgi te otrzymały niemiecką elektrykę firmy bosch.

PzKpfw 38(t) Ausf. B
PzKpfw 38(t) Ausf. B

Kolejna partia czołgów składająca się z 325 maszyn została zamówiona już w lipcu 1939 roku. Były to czołgi z serii Ausf B, C i D. Czołgi zostały wyposażone w reflektory typu „notek” i elektrykę firmy bosch i nową antene. Seria Ausf B była produkowana od stycznia do kwietnia 1940 roku. Serie Ausf C produkowano od maja do września 1940 roku. Natomiast seria czołgów Ausf D była produkowana od października do listopada 1940 roku. Wszystkie te czołgi nie odróżniały się od serii Ausf B. Z tyłu niektórych czołgów montowano wyrzutnie granatów dymnych. Opancerzenie w przednich płytach pogrubiono do 40 mm.

PzKpfw 38(t) Ausf. E
PzKpfw 38(t) Ausf. E

Efektywne użycie czołgów PzKpfw 38(t) podczas polskiej kampanii, doprowadziło do zwiększenia zamówienia o kolejne 525 maszyn. Nowe czołgi podzielono na serie Ausf E, F i S. Produkowane od końca 1940 do maja 1941 roku. Przede wszystkim na tych czołgach zwiększono opancerzenie przednich płyt do 50 mm. Czołgi zostały wyposażone w bardziej nowoczesne wizjery. Całość udoskonaleń spowodowała zwiększenie masy o prawie tonę PzKpfw 38(t) zaczął ważyć 10,3 tony. Seria Ausf S to nic innego jak skonfiskowane czołgi które były produkowane na zamówienie Szwecji. Na niektórych czołgach montowano dodatkowe ekrany pancerne.

PzKpfw 38(t) Ausf. F
PzKpfw 38(t) Ausf. F

Co raz większe zapotrzebowanie niemieckiej armii spowodowało kolejne zamówienie na czołgi. Dodatkowe 500 maszyn oznaczane seriami Ausf G i H. W konstrukcji tych czołgów zmieniono głównie sposób montowania płyt pancernych zmniejszając ilość nitów. Reflektor „notek” teraz był montowany na przedniej płycie pancernej. Starsze czołgi były sukcesywnie modyfikowane. Produkcja trwała w latach 1941-1942 planowano zakończenie w 1943 roku. Ostatnie czołgi ukończono latem 1942 r. w między czasie produkcja przechodziła na lekkie niszczyciele czołgów typu Marder które były bazowane na czołgach PzKpfw 38(t).

PzKpfw 38(t) Ausf. G
PzKpfw 38(t) Ausf. G
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 6-cylindrowy, Praga EPA o mocy 125 km lub 150 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
260 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane/spawane
Przednia płyta:
do 50 mm
Boczne płyty:
30 mm
Tyłna płyta:
12 mm
Górna płyta:
10 mm
Dołna płyta:
8 mm
Wieża/nadbudowa:
15-50 mm
Osiągi
Prędkość max:
42 km/h
Zasięg max:
230 km
Pokonywanie rowów:
2,1 m
Pokonywanie ścian:
0,8 m
Kąt podjazdu:
28,7o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 47 mm KwK A7 L/42
Dodatkowe:
2 CKMy 7,92
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,6 m
Szerokość:
2,1 m
Wysokość:
2,2 m
Masa:
9-10 t
***