Pancerium na facebook

Lekki czołg PzKpfw 38 n.A.


Pracę projektowe nad nowym czołgiem rozpoznawczym rozpoczęto w latach 1939-1940. Latem 1940 r. dwie czeskie firmy Skoda, CKD i niemiecka firma MAN rozpoczęły pracę nad budową prototypów. Prototyp Skody był wzorowany na czołgu LT 35 i otrzymał fabryczny indeks T-15. CKD wzorowało swój pojazd na czołgu TNHP. Natomiast MAN oparł swój prototyp na czołgu PzKpfw II. Czesi zbudowali po 5 prototypów.

Prototyp PzKpfw 38 n.A.
Prototyp PzKpfw 38 n.A.

Pierwsze prototypy miały opancerzenie ze stali nie utwardzonej składanej nitami. Późniejsze pojazdy składano za pomocą spawu. Wszystkie 10 czeskich prototypów uzbrojono w działka Skoda 37 mm A19 oraz CKMy. Pracę nad prototypami trzech firm trwały do wiosny 1942 roku. Następnie prowadzono testy porównawcze na poligonie w Kummersdorfie. TNH n.A. górował nad swoimi rywalami pod względem mobilności jak i niezawodności. Komisja weryfikująca rekomendowała czołg TNH n.A. do masowej produkcji.

PzKpfw 38 n.A. przód
PzKpfw 38 n.A. przód

Prototyp TNH n.A był bardzo podobną konstrukcją do czołgu TNHPS. Jarzmo działa miało grubość 50 mm, przednia płyta 30 mm reszta opancerzenia wahała się od 10 do 25 mm. Wieża była mniejsza niż u poprzednika. Całość napędzana silnikiem benzynowym Praga NR o mocy 195 KM. Czołg TNH n.A był w stanie rozwinąć na drodze prędkość do 64 km/h.

PzKpfw 38 n.A. tył
PzKpfw 38 n.A. tył

Pomimo zalet TNH n.A jednak do produkcji seryjnej wybrano czołg firmy MAN. Który okazał się być wadliwym i produkcję przerwano. O czołgach rozpoznawczych przypomniano w 1944 roku. W tedy dość szybko zaprojektowano czołg Aufklpz 38(t). Prototypy TNH n.A. wykorzystywano do prac rozwojowych. M.in. testowano silnik diesla Tatra. Te doświadczenie później wykorzystano w budowie niszczyciela czołgów Hetzer. Po wojnie na 5-tym prototypie zamontowano działo Skoda 57 mm.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Praga NR o mocy 195 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane/spawane
Przednia płyta:
30 mm
Boczne płyty:
30 mm
Tyłna płyta:
12 mm
Górna płyta:
10 mm
Dołna płyta:
8 mm
Wieża/nadbudowa:
15-50 mm
Osiągi
Prędkość max:
64 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 37 mm A19 lub 47 mm KwK A7 L/42
Dodatkowe:
2 CKMy 7,92 mm
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,6 m
Szerokość:
2,1 m
Wysokość:
2,2 m
Masa:
9-10 t
***