Pancerium na facebook

Czołg ciężki Tiger II


Produkcja Tygrysa II została poprzedzona trzema prototypami z serii VK4503(H). Natomiast do produkcji seryjnej doszło w styczniu 1944 roku. Początkowa ilość zamówienia opiewała na 1237 czołgów Tiger II Ausf. A. Przy średniej produkcji 120 maszyn na miesiąc. Lecz plan produkcji pokrzyżowały naloty aliantów przez które również ucierpiały zakłady Henschela. Skutkiem tego było znaczne spowolnienie produkcji. Do maja 1944 r. ukończono zaledwie 20 czołgów. Podwozie składało się z 9 stalowych kół nośnych oraz dwóch kół wiodące na bok maszyny. Koła nośne zostały ułożone rzędowe, 4 koła w rzędzie wewnętrznym i 5 w zewnętrznym. Zawieszenie typu drążek skrętny, przednie i tylne kola nośne były wyposażone w dodatkowe amortyzatory hydrauliczne.

Tiger II Ausf. A
Tiger II Ausf. A

Na pierwszych 50-icu czołgach zamontowano wieże konstrukcji Porsche. Podczas zastosowania bojowego nowych maszyn te wieże wyjawiły poważne niedociągnięcia. Otóż nader często pociski rykoszetowały od nich trafiając bez pośrednio w górną część nadwozia gdzie pancerz był dosyć cienki. Do maja 1944 firma Krupp opracowała nową wieżę wspólnie z firmą Heschel. Wieże Henschela zaczęto montować od 51-szego Tygrysa II. Czołgi te otrzymały indeks Ausf. B. Nowa wieże miała większe gabaryty dzięki czemu zwiększono zapas pocisków 88 mm z 77 do 84. Dodatkowym atutem tej wieży była przednia płyta pancerna o grubości 180 mm.

Tiger II Ausf. B
Tiger II Ausf. B

W trakcie produkcji wprowadzano również inne modyfikację w konstrukcji czołgu. Zmodyfikowano działo 88 mm KwK 43 L/71, dodano nowy celownik optyczny, poprawiono opancerzenie przedziału napędowego. Pod koniec 1944 r. czołgi wyposażano w nowy zestaw gąsienic. Na początku 1945 r. CKMy MG 34 wymieniono na MG 43. W ostatnich maszynach co raz bardziej uproszczano konstrukcje. Na ostatnich Tygrysach II nawet nie malowano wnętrza czołgu. Przez cały czas produkcji Tygrysów II próbowano wprowadzić modyfikację w silnik i skrzynie biegów.

Tiger II tył
Tiger II tył

Podobnie jak w przypadku Tygrysa I, produkcja nowego czołgu miała być rozłożona na 9 etapów po 6 godzin na każdy. Lecz w praktyce na produkcję jednego Tygrysa II było potrzebnych aż 14 dni. Na początku 1945 r. 10 Tygrysów II przekształcono w czołgi dowódcze. W tych czołgach skrócono zapas amunicji działa do 68 pocisków i zdemontowano CKM w wieży. Wolne miejsce przeznaczono na instalacje stacji radiowych typu Fu 5 i Fu 7 – wariant czołgu Sd.kfz. 267, lub Fu 5 i Fu 8 wariant Sd.kfz. 268. Te modyfikację zostały wprowadzone przez firmę Wegmann.

Dalmierz na Tiger II
Dalmierz na Tiger II

Pomimo tragicznej sytuacji Niemiec pod koniec 1944 r. wprowadzono plan modernizacji Tygrysa II. Podstawowym założeniem było udoskonalenie zawieszenia oraz wyposażenie Tygrysa II w silnik benzynowy Maybach HL 234 o mocy 900 km z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Również rozważano użycie silnika diesla. Lecz silniki diesla wymagały z byt dużego nakładu prac w konstrukcji Tygrysa II. Zmiany miały być wprowadzone również w transmisji oraz skrzyni biegów. Planowano wyposażyć Tygrysa II w celownik ze stabilizatorem SZF3 i dalmierz optyczny. SZF3 był konstrukcją firmy Ernst Leiz która miała dostarczyć 1000 takich przyrządów. Pełno parą szły testy mechanizmu stabilizacji działa prowadzone przez firmę Krupp. Na Tygrysach II miały być montowane bez odrzutowe działo 88 mm Star. Mniejszy odpowiednik takiego działa 75 mm był testowany na niszczycielu Jagdpanzer 38.

Tiger II 105 mm L/68
Tiger II 105 mm L/68

Na drugą polowe 1945 r. zaplanowano pracę nad stworzeniem poł-automatycznego mechanizmu przeładowania działa. Taki mechanizm również miał znaleźć się na Tygrysie II. W między czasie rozważano możliwość przezbrojenia Tygrysa II w działo 105 mm L/68. Ten wariant uzbrojenia miał być wdrążony przez firmę Krupp. Lecz z powodu zbyt dużych kosztów pomysł z mocniejszym uzbrojeniem został porzucony. Wejście w życie tych modernizacji pokrzyżowała kapitulacja Niemiec. Lecz warto zauważyć że pomysły które chciano wdrążyć w Tygrysie II są wykorzystywane dzisiejszych czasach. Podobnie jak w Tygrysach I nowe czołgi zaczęto pokrywać zimmeritem – ceramiczną masą chroniącą przed magnetycznymi minami.

Tiger II zimmerit
Tiger II zimmerit

Kolejny silnym ciosem na zakłady Henschela był nalot bombowców jesienią 1944 r. po tym produkcja w zakładach Henschela zmniejszała się lawinowo. Planowano rozpocząć dodatkową produkcję w zakładach Porsche na marzec 1945 lecz nigdy do tego nie doszło. Liczba wyprodukowanych Tygrysów Królewskich wacha się od 477 do 489 sztuk.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Maybach HL 230P30, 12-cylindrowy o mocy 700 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
860 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
150 mm
Boczne płyty:
80 mm
Tyłna płyta:
80 mm
Górna płyta:
40 mm
Dołna płyta:
25-40 mm
Wieża/nadbudowa:
50-180 mm
Osiągi
Prędkość max:
38 km/h
Zasięg max:
170 km
Pokonywanie rowów:
2,5 m
Pokonywanie ścian:
0,85 m
Kąt podjazdu:
35o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 88 mm KwK 43 L/71
Dodatkowe:
2-3 CKMy 7,92 mm MG 34 lub MG 42
Wyamiary/masa
Dlugość:
10,28 m
Szerokość:
3,75 m
Wysokość:
3,09 m
Masa:
698 t
***