Pancerium na facebook

Prototyp VK4501(H)


Prototyp wyewoluował bez pośrednio z VK 3601(H). Ze względu na problemy w budowie wieży jak i uzbrojenia zdecydowano użyć konstrukcji firmy Krupp. Co również odbiło się na konstrukcji nadwozia które wymagało modyfikacji by dopasować nową wieże. Modyfikację spowodowały wzrostem wagi do 45 ton oraz zmianą indeksu na VK 4501(H). Czołg uzbrojono w działo 88 mm KwK 36 i wieże firmy Krupp. Tą samą wieże i uzbrojenie zastosowano na prototypie firmy Porsche. Tak jak w przypadku pozostałych prototypów firmy Henschel od czasów DW projekt był pod nadzorem inż. Erwina Adersa. Istniał również drugi wariant uzbrojenia dla VK 4501(H). Była nim wieża firmy Rheinmetall-Borsig uzbrojona w działo 75 mm KwK 42 L/70 oraz CKM MG 34. Wieża ta została skonstruowana jedynie jako drewniana makieta. Warto dodać że istniały dwa indeksy VK 4501, z końcówką H1 - oznaczającą uzbrojenie firmy Krupp oraz H2 – uzbrojenie firmy Rheinmetall-Borsig.

Przód VK4501(H)
Przód VK4501(H)

W marcu 1942 r. Hitler wyszedł z inicjatywą by sprawdzić prototypy obu firm w realnych warunkach bojowych. Również w między czasie Hitler domagał się by do końca października 1942 r. Porsche wyprodukował 60 czołgów natomiast Henschel miał dostarczyć 25 maszyn. Do końca lutego 1943 r. obie firmy miały dostarczyć łącznie 135 czołgów. Z uwagi na te wybujałe wymagania oba eksperymentalne czołgi zostały włączone do produkcji seryjnej. W zakładach Porsche pracowano od razu nad 10 czołgami. Następne serie miały liczyć 35 i 45 czołgów. Czołgi Henschela z pierwszej serii miały liczyć aż 60 maszyn. Produkowanych od połowy 1941 roku. Ale zaledwie jedna była ukończona na początku 1942 roku.

Bok VK4501(H)
Bok VK4501(H)

Równo w dniu urodzin Hitlera 20 kwietnia 1942 r. czołgi obu firm zostały dostarczone do wilczego szańca. Tego samego dnia doszło do uroczystości odznaczeniu F. Porsche za zasługi, tu widoczne jest jak wielkie poparcie Hitlera miał Porsche. Po uroczystości Hitler bardzo dokładnie zbadał czołg Porsche później poświecił zaledwie kilka minut oględzinom czołgu Henschela. Później obie maszyny ruszyły do testów gdzie VK 4501(P) na dystansie 1000 m rozwinął prędkości 50 km/h. Konkurencyjny VK 4501(H) na dystansie 800 m osiągnął 40 km/h. Po czym musiał być zatrzymany ze względu na przegrzanie silnika. Dalsze testy sprawdzały manewrowość obu maszyn. Gdzie zdecydowanym liderem był czołg Henschela. Kilku dziesięcio tonowa maszyna obracała się niczym baletnica. W porównaniu czołg Porsche miał ogromne problemy spowodowane głównie niedopracowaniem układu transmisji elektro-mechanicznej.

Testy VK4501(H)
Prototyp VK4501(H)

Dalsze testy odbyły się na poligonie Berka w maju 1943 roku. Podczas testów VK 4501(H) ostatecznie zdetronizował konkurenta. Pomijając fakt nie dopracowanej i bardzo skomplikowanej transmisji elektro-mechanicznej w czołgu Porsche. Był jeszcze jeden duży minus, czołg VK 4501(P) miał zasięg zaledwie 50 km gdzie warunkiem było działanie czołgu na 150 km. A dodatkowych zbiorników w VK 4501(P) nie dało się zamontować z powodu braku miejsca. Pomimo faktu że Hitler był za czołgiem Porsche to jednak komisja weryfikująca uznała że do produkcji seryjnej zostanie dopuszczony pojazd Henschela. Dalsze pracę kontynuowano już na prototypie oznaczonym indeksem Tiger Ausf.H1.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
100 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 88 mm KwK 36
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
45 t
***