Pancerium na facebook

Prototyp 4501(P)


W 1941 Hitler ocenił negatywnie prototypy z serii VK3001 i domagał się budowy czołgu ciężkiego z jeszcze mocniejszym uzbrojeniem i opancerzeniem. Planowano że takie czołgi będą wchodzić w skład oddziałów pancernych dysponujących po 20 ciężkich maszyn. Na podstawie wytycznych wodza opracowano plany nowych czołgów i zlecono budowę prototypów firmom Henschel i Porsche. Prototyp Porsche otrzymał indeks VK 4501(P) miał być uzbrojony w działo 88 mm. Prototyp Henschela oznaczono indeksem VK 3601(H) miał być uzbrojony w działo ze stożkową lufą. Oba prototypy miały być ukończony do maja 1942 roku.

VK4501(P) z balastem
VK4501(P) z balastem

Prototyp Sonderfahrzeug II (Typ 101) z fabrycznym indeksem VK 4501(P) był konstruowany w fabryce Nibelungenwerke. Konstrukcja napędowa czołgu była wzorowana na prototypie VK 3001(P). Pojazd był napędzany dwoma silnikami Typ 100/1 o mocy 300 KM każdy. Silniki benzynowe napędzały generatory elektryczne które s kolei zasilały dwa silniki elektryczne. Elektryka w transmisji była dziełem firmy Siemens-Schuckert. Wieża czołgu została zbudowana przez firmę Krupp.

VK4501(P) przód
VK4501(P) przód

W marcu 1942 r. Hitler wyszedł z inicjatywą by sprawdzić prototypy obu firm w realnych warunkach bojowych. Również w między czasie Hitler domagał się by do końca października 1942 r. Porsche wyprodukował 60 czołgów natomiast Henschel miał dostarczyć 25 maszyn. Do końca lutego 1943 r. obie firmy miały dostarczyć łącznie 135 czołgów. Z uwagi na te wybujałe wymagania oba eksperymentalne czołgi zostały włączone do produkcji seryjnej. W zakładach Porsche pracowano od razu nad 10 czołgami. Następne serie miały liczyć 35 i 45 czołgów. Czołgi Henschela z pierwszej serii miały liczyć aż 60 maszyn. Produkowanych od połowy 1941 roku. Ale zaledwie jedna była ukończona na początku 1942 roku.

VK4501(P) tył
VK4501(P) tył

Równo w dniu urodzin Hitlera 20 kwietnia 1942 r. czołgi obu firm zostały dostarczone do wilczego szańca. Tego samego dnia doszło do uroczystości odznaczeniu F. Porsche za zasługi, tu widoczne jest jak wielkie poparcie Hitlera miał Porsche. Po uroczystości Hitler bardzo dokładnie zbadał czołg Porsche później poświecił zaledwie kilka minut oględzinom czołgu Henschela. Później obie maszyny ruszyły do testów gdzie VK 4501(P) na dystansie 1000 m rozwinął prędkości 50 km/h. Konkurencyjny VK 4501(H) na dystansie 800 m osiągnął 40 km/h. Po czym musiał być zatrzymany ze względu na przegrzanie silnika. Dalsze testy sprawdzały manewrowość obu maszyn. Gdzie zdecydowanym liderem był czołg Henschela. Kilku dziesięcio tonowa maszyna obracała się niczym baletnica. W porównaniu czołg Porsche miał ogromne problemy spowodowane głównie niedopracowaniem układu transmisji elektro-mechanicznej.

Testy VK4501(P)
Testy VK4501(P)

Dalsze testy odbyły się na poligonie Berka w maju 1943 roku. Podczas testów VK 4501(H) ostatecznie zdetronizował konkurenta. Pomijając fakt nie dopracowanej i bardzo skomplikowanej transmisji elektro-mechanicznej w czołgu Porsche. Był jeszcze jeden duży minus, czołg VK 4501(P) miał zasięg zaledwie 50 km gdzie warunkiem było działanie czołgu na 150 km. A dodatkowych zbiorników w VK 4501(P) nie dało się zamontować z powodu braku miejsca. Pomimo faktu że Hitler był za czołgiem Porsche to jednak komisji weryfikująca uznała że do produkcji seryjnej zostanie dopuszczony pojazd Henschela. skonstruowane podwozia VK 4501(P) w ilości 90 sztuk. Przeznaczono do budowy ciężkich niszczycieli czołgów.

Czołg Tiger(P)
Czołg Tiger(P)

Jeden z czołgów został użyty bojowo, występował pod indeksem Tiger (P). Ten pojedynczy egzemplarz był czołgiem dowódczym wchodzącym w skład 653-ciej dywizji ciężkich niszczycieli Ferdynand.

Dane Techniczne
Napęd:
silniki benzynowe Typ 100/1 o łącznej mocy 600 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
elektro-mechaniczna
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
brak danych
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
50 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 88 mm KwK 36
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
brak danych
***