Pancerium na facebook

Prototyp 4503(H)


We wrześniu 1942 r. dowództwo wermachtu „Heereswaffenament” opracowało plan wdrążenia nowego czołgu ciężkiego. Planowano że w przyszłości nowy czołg ma zastąpić Tygrysa. Na nowej maszynie bojowej planowano montować działo 88 mm KwK L/71 firmy Krupp. Jesienią 1942 r. do prac projektowych włączyły się firmy Henschel oraz Porsche.

Prototyp z podwoziem V1
Prototyp z podwoziem V1

Projekt firmy Henschel nadzorowany przez zasłużonego inż. Erwina Adersa w znacznym stopniu odpowiadał specyfikacji postawionej przez wojsko. Tym bardziej że nowy pojazd miał być zunifikowany z czołgiem Pantera II. W odróżnieniu od pudełkowatego kształtu pierwszego Tygrysa w nowym czołgu zastosowany pochylone płyty przypominające te z czołgu Pantera. Przednia płyta pancerna o grubości 150 mm została pochylona pod kątem 50o a boczne płyty o grubości 80 mm pochylono o 25o. W podwoziu zastosowano 9 zdublowanych kół nośnych na bok maszyny. Koła te miały wewnętrzną amortyzację. Koła wiodące były zunifikowane z czołgami Tygrys i Pantera.

Prototyp z podwoziem V2
Prototyp z podwoziem V2

VK 4503(H) był napędzany silnikiem benzynowym Maybach HL 230P30 o mocy 700 km. Jarzmo działa było zunifikowane z czołgiem Pantera II. Cześć układu napędowego również była zapożyczona od poprzedniego Tygrysa. W styczniu 1943 r. model czołgu zademonstrowano Hitlerowi. Nowa zabawka spodobała się wodzowi, tym samym dano zielone światło do dalszych prac. Ale z jednym warunkiem że Henschel wykorzysta na nowych czołgach wieże Porsche które wcześniej zostały zamówione dla konkurencyjnego czołgu VK4502(P).

Prototyp Tiger II
Prototyp Tiger II

W październiku 1943 r. była gotowa makieta nowego czołgu zrobiona z drewna w skali 1:1. W listopadzie 1943 r. do zakładów Henschela dostarczono pierwsze trzy wieże Porsche z pełnym osprzętem. Do końca 1943 r. ukończono trzy przed seryjne prototypy które otrzymały indeks Panzerkampfwagen VI Ausf. B. U pierwszych dwóch prototypów podwozia z indeksami V1 i V2. Na tych pojazdach przeprowadzano testy przed rozpoczęciem produkcji seryjnej. Czołgi seryjne będą nazywane Tiger II lub Konings Tiger – Tygrys Królewski.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Maybach HL 230P30 o mocy 700 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
150 mm
Boczne płyty:
80 mm
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
brak danych
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 88 mm KwK L/71
Dodatkowe:
2 CKM 7,92 mm MG 34
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
brak danych
***