Pancerium na facebook

Geschützwagen VI Tiger


W maju 1942 r. firma Krupp otrzymała zamówienie na konstrukcję podwozia zdolnego udźwignąć działo K.Mrs.Laf 17 cm lub haubicę Mrs.18 21 cm. W międzyczasie firma Henschel rozpoczęła pracę nad nowym czołgiem Tiger II. Obie firmy doszły do porozumienia i udostępniono podwozie czołgu Tiger II na potrzeby projektu działa samobieżnego. Oraz części które były zunifikowane w czołgach Tiger I oraz II. A mianowicie silnik Maybach HL 230, jego system chłodzenia, transmisja OLVAR oraz zawieszenie.

Makieta Geschützwagen VI Tiger
Makieta Geschützwagen VI Tiger

Obie armaty współdzieliły platformę którą bazowano na lawecie haubicy Mrs.18. Laweta artyleryjska była montowana na owalnej platformie w centralnej części nadbudowy. Do stabilizacji uzbrojenia podczas wystrzały służył opuszczany hydraulicznie hamulec w tylnej części pojazdu. Działo samobieżne otrzymało indeks Geschützwagen VI Tiger bardziej znane jako GW Tiger. Wersja uzbrojona w działo 17 cm zostało oznaczona jako Grille 17. Cięższy odpowiednik który miał otrzymać haubicę 21 cm oznaczono jako Grille 21. Konstrukcja GW Tigera została znacznie wydłużona w porównaniu do czołgu Tiger II o prawie 3 metry. Było to konieczne gdyż przewożone uzbrojenie miało ogromną masę. Wydłużenie podwozia miało również polepszyć stabilizację pojazdu podczas wystrzału.

Geschützwagen VI Tiger przód
Geschützwagen VI Tiger przód

Przednia część kadłuba pozostała praktycznie bez zmian, zachowało się stanowisko CKMu z prawej. Oraz peryskopowy wizjer z lewej strony. W górnej przedniej części kadłuba ulokowano dwa włazy dla kierowcy i strzelca CKMu, oraz dwa wentylatory zasłonięte maskownicami. Pancerna nadbudowa otwarta u góry była montowana do kadłuba za pomocą spawu oraz 14 mieczy stropowych. W przedniej części nadbudowy znajdowały się dwa odchylane włazy. Jeżeli zachodziła taka potrzeba to uzbrojenie mogło być demontowane by prowadzić ogień stacjonarny. W latach 1943-44 Krupp stworzył kilka pełnowymiarowych modeli z drewna.

Geschützwagen VI Tiger tył
Geschützwagen VI Tiger tył

Załoga miała składać się z ośmiu osób: dowódcy, kierowcy, strzelca CKMu, oraz pięciu osób do obsługi systemu artyleryjskiego. W ramach łączności planowano użyć radiostacji FuG Spr Ger f. Dodatkowym uzbrojeniem miał być wspomniany wcześniej CKM w przedniej części kadłuba oraz drugi CKM MG 34 lub MG 42 montowany na nadbudowie. Działo 17 cm otrzymało nowy jedno komorowy hamulec wylotowy. Zapas amunicji wynosił trzy pociski 21 cm lub pięć pocisków 17 cm. Oba rodzaje pocisków były dwu częściowe czyli głowica bojowa oraz ładunek miotający.

Hamulec wyłotowy działa 170 mm
Hamulec wyłotowy działa 170 mm

W 1944 r. firma Skoda opracowała dwa moździerze kalibru 30,5 cm oraz 42 cm. W styczniu 1945 r. zostało zamówionych 10 dział samobieżnych GW Tiger które otrzymały oznaczenie Grille 35. Oraz rozpoczęto pracę nad Grille 42 jak łatwo się domyśleć uzbrojonej w moździerz 42 cm. W lutym 1945 r. prototyp GW Tiger Grille 17 znajdował się w zawansowanej fazie budowy lecz krytyczna sytuacja spowodowała zatrzymanie dalszych prac nad tym pojazdem. Po kapitulacji Niemiec prototyp GW Tiger Grille 17 był skonfiskowany przez aliantów a następnie złomowany.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Maybach HL 230P30, 12-cylindrowy o mocy 650-700 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
8-osobowa
Radiostacja:
FuG Spr Ger f
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
30 mm
Boczne płyty:
16 mm
Tyłna płyta:
16 mm
Górna płyta:
16 mm
Dołna płyta:
16 mm
Wieża/nadbudowa:
16 mm
Osiągi
Prędkość max:
35 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 170 mm K.Mrs.Laf lub

haubica 210 mm Mrs.18 lub

moździerz 305 mm lub

moździerz 420 mm
Dodatkowe:
2 CKMy 7,92 mm MG 34 lub MG 42
Wyamiary/masa
Dlugość:
13 m
Szerokość:
3,27 m
Wysokość:
3,15 m
Masa:
58-62 t
***