Pancerium na facebook

Projekt P1500


Również podczas II Wojny Światowej Niemcy próbowali podejść do tematyki super ciężkich czołgów. Na konferencji która odbyła się 9 lipca 1942 r. Hitler zaproponował stworzenie ogromnego czołgu uzbrojonego w działo 128 mm lub 150 mm. Inicjatywa wodza została podtrzymana przez ministra uzbrojenia A. Speera oraz Dr. F. Porsche. Przeciwni tej mało realistycznej propozycji byli generał G. Guderian oraz szef placówki rozwojowej E. Kniepkamp. Opozycjoniści wytykali problematyczność budowy tak ciężkich maszyn bojowych jak i koszt potrzebny na ich realizacji. Pomimo tego realizacja projektów super ciężkich czołgów nabrało oficjalnego charakteru.

Szkic P1500
Szkic P1500

Gdy inż. Grotte pojawił się ze swoim projektem budowy czołgu o masie 1000 ton to dosyć szybko trafił na bardziej ambitniejszego konkurenta. W 1942 r. firma Krupp wyszła z inicjatywą budowy jeszcze cięższego pojazdu gąsienicowego o masie do 1500 ton!. Z tą różnicą że P1000 miał być czołgiem. Natomiast P1500 takie oznaczenie otrzymał pojazd Kruppa miał zostać platformą do transportu działa 800 mm Dora. Opancerzenie tego monstrum miało być grubości do 250 mm. Natomiast napęd miały stanowić kilka silników diesla wykorzystywanych na łodziach podwodnych. Podobnie jak w przypadku budowy P1000 Ratte również P1500 został wyhamowany a potem całkowicie zastopowany przez ministra uzbrojenia A. Speera.

Dane Techniczne
Napęd:
silniki diesla
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
brak danych
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
200-250 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
brak danych
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 800 mm
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
1500 t
***