Pancerium na facebook

Projekt E-25


W maju 1942 r. główny konstruktor E. Kniepkamp i szef placówki badawczo rozwojowej „WaPruAmt 6” utworzył specjalny eksperymentalny oddział. Ten oddział miał projektować nowe przyszłościowe pojazdy pancerne. Z racji tego że była to prywatna inicjatywa E. Kniepkampa pracę szły bardzo powoli gdyż większość czasu poświęcano projektom seryjnym lub zamówieniom wojska. Do lutego 1943 r. opracowano podstawowe założenia specyfikacji nowych pojazdów pancernych. Sam projekt otrzymał nazwę „Seria E”. E od Entwicklung – rozwój.
W pojazdach serii E planowano wprowadzać następującą specyfikację:

  • -Maksymalnie zwiększyć grubość przedniego pancerza, zwiększenie mocy ognia i zasób amunicji.
  • -Zaprojektować transmisje modularną co miało ułatwić eksploatację i naprawy.
  • -Do zwiększenie przestrzeni wewnątrz i zmniejszenia wysokości pojazdów, planowano montowanie elementów zawieszenia na zewnątrz. Silnik i transmisja miały znajdować się z tyłu.
  • -Konstrukcja podwozia miała umożliwić naprężenie gąsienicy w przypadku zerwania któregoś z kół. Tym samym pozwalając pojazdowi na wycofanie się.
  • -Wykorzystanie jak największej liczby części zunifikowanych w różnych pojazdach z serii E co przyśpieszyłoby produkcję jak i naprawy.

Z powodu przeciążenia produkcyjnego w większych fabrykach planowano wdrążyć produkcję pojazdów z serii E w mniejszych firmach nie zaangażowanych w seryjną produkcję. Pojazdy z serii E poza najcięższym przedstawicielem E-100 miały mieć silnik i transmisję z tyłu. Jedną z przyczyn takiego rozmieszczenia przedziału napędowego była większa odporność tylnych kół wiodących na ostrzał.

Kontrakt na budowę E-25 podpisano z firmą Argus-Werke w 1943 roku. Ten 25-30 tonowy pojazd miał być rozwinięciem konstrukcji E-10. Nad projektem E-25 czuwał Dr. G. Klaue. Sam pojazd miał być uzbrojony w działo 75 mm Pak L/70, również planowano uzbroić E-25 w jeszcze mocniejsze działa 88 mm lub 105 mm. Podobnie jak w przypadku E-10 u E-25 korpus był składany z płyta pancernych z dużym nachyleniem. Przednia płyta górna o grubości 50 mm pąd kątem 50o. Przednia płyta dolna o grubości 50 mm pąd kątem 55o. Boczne płyty miały mieć 30 mm i być pochylone od 52o. Tylne płyty pancerne o grubości 30 mm kąt nachylenia od 40o do 50o. Spód i góra pojazdu miały mieć grubość 20 mm.

Szkic E-25
Szkic E-25

W skład podwozia wchodziły dwa koła wiodące i pięć nośnych o dużej średnicy z gumowymi kołnierzami na bok maszyny. Koła nośne były montowane w dwurząd, trzy koła w rzędzie zewnętrznym i dwa w wewnętrznym. Zawieszeni miało skradać się ze sprężyn typu Belleville - sprężyny tarczowe umieszczone w cylindrycznych obudowach. Tego typu zawieszenie było opracowane przez Dr. Lera. E-25 miał być wyposażony w gąsienice o szerokości 700 mm.

sprężyny typu Belleville
Sprężyny typu Belleville

Do napędzania E-25 planowano wyposażyć w silniki benzynowe Maybach HL 100 o mocy 400 km lub Maybach HL 101 o mocy 550 km. Z powodu nad przeciągnięciem się prac nad tymi silnikami powstał wariant napędu E-25 w postaci silnika benzynowego Argus o mocy 600 km. Ostatecznie zdecydowano o wykorzystaniu silnika benzynowego Maybach HL230. Początkowo planowano użyć na E-25 mechanicznej manualnej skrzyni biegów. Lecz w trakcie prac zamówiono w firmie Zahradfabrik zaprojektowanie specjalnej pół-automatycznej skrzyni biegów. Prac nad którą rozpoczęto w pierwszej połowie 1944 z terminem ukończenia do stycznia 1945 roku.

Element zawieszenia E-25
Element zawieszenia E-25

Na początku 1945 r. rozpoczęto pracę nad konstrukcją pierwszych trzech egzemplarzy E-25. Prace nad kadłubami prowadzono w fabryce Alkett. Lecz do końca wojny nie udało się skończyć ani jednego niszczyciela czołgów E-25.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Maybach HL 100 o mocy 400 km lub Maybach HL 101 o mocy 550 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
brak danych
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
50 mm
Boczne płyty:
30 mm
Tyłna płyta:
30 mm
Górna płyta:
20 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
70 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
75 mm Pak L/70
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
25-30 t
***