Pancerium na facebook

Jagdpanther


W październiku 1942 r. departament uzbrojenia „Heereswaffenamt” wydał polecenie opracowania niszczyciela czołgów na bazie nowego czołgu VK3002(M) później znanego jako Panther – Pantera. Nowy pojazd miał być uzbrojony w działo 88 mm i CKM 7,92 mm MG 34/42. Grubość przedniego pancerza do 80 mm, bocznego do 50 mm. Rama nośna działa była opracowywana na fabryce firmy Krupp w Essen. Początkowo działo zamontowano na podwoziu Panzer IV gdyż czołg Panther nie był jeszcze gotowy. Produkcja seryjna miała rozpocząć się latem 1943 roku. W październiku 1942 r. minister uzbrojenia A. Speer polecił wdrążenie produkcji firmie Daimler-Benz. Tym samym planowano uprościć cykl produkcyjny i doprowadzić do porozumienia pomiędzy poszczególnymi firmami. Pracę firmy Krupp nad nowym niszczycielem zakończyły się budową drewnianej makiety w skali 1:1 którą zademonstrowano wojskowym w listopadzie 1942.

Prototyp V101
Prototyp V101

Dalsze pracę były kontynuowane przez firmę Daimler-Benz od stycznia 1943 roku. Opracowano następującą specyfikację. Przedni pancerz miał być pogrubiony do 100 mm pochylony pod kątem 55o, boczny do 60 mm. Dach nadbudowy miał mieć 30 mm grubości. Jarzmo działa musiało być łatwe w demontażu. Po bokach nadbudowy miały być otwory strzelnicze do prowadzenia ognia z broni osobistej załogi. Na osobistą prośbę Hitlera na pojazd miał być montowane kulowe jarzmo działa produkcji Porsche oraz wykorzystanie eksperymentalnego podwozia Panther II. W maju 1943 r. projekt znów uległ zmianie. Zrezygnowano z podwozia Panther II gdyż pracę nad nim były daleko od ukończenia. Powrócono do wcześniejszego podwozia od czołgu Panther. Departament uzbrojenia ostatecznie wyznaczył producentów. Firma Daimler-Benz miała zająć się produkcja czołgów Panther. Natomiast konstrukcją niszczycieli na bazie Panter miała rozpocząć firma MIAG.

Jagdpanther zerowa seria
Jagdpanther zerowa seria

W październiku 1943 r. wyprodukowano pierwszy kadłub niszczyciela czołgów. Grubość przedniej górnej przedniej płyty miała 80 mm, dolnej przedniej 50 mm. Płyty boczne miały również 50 mm a tył 40 mm, dach nadbudowy miał 25 mm. Nowy pojazd otrzymał nazwę Jagpanther. Latem 1943 r. departament broni pancernej wydał specyfikacji uzbrojenia niszczyciela Jagdpanther. Podstawowym uzbrojeniem miało być działo 88 mm PaK 43 L/71 z zapasem amunicji w wysokości 50 pocisków. Dodatkowym uzbrojeniem miał być CKM 7,92 mm MG 34/42 i granatnik wystrzeliwujący granaty dymne i odłamkowe. Działo miało być wyposażone w celownik optyczny Sfl ZF1a. Załoga miała składać się z 6 osób. W październiku 1943 r. wprowadzono kolejną zmianę w konstrukcji jagdpanther. Otóż podczas bitwy o Kursk wiele nowych pojazdów pancernych zostało zniszcząnych przez radziecką piechotę. Z tego powodu Jagdpanther miał mieć dodatkowy CKM montowany w jarzmi kulowym. Załoge zredukowano do 5 osób tym samym zwiększając zapas pocisków 88 mm do 60 sztuk.

Jagdpanther wczesna seria
Jagdpanther wczesna seria

Pierwszy prototyp V101 był gotowy w październiku 1943 roku. Pracę nad drugim prototypem V102 ukończono 17 listopada 1943 roku. W grudniu 1943 r. prototyp V102 został zademonstrowany Hitlerowi. Wkrótce po rozpoczęciu produkcji seryjnej w konstrukcji Jagdpanther zaczęto wprowadzać zmiany. Zrezygnowano z otworów strzelniczych po bokach nadbudowy. Od lutego 1944 stanowisko kierowcy było wyposażane w pojedynczy wizjer teleskopowy. Z tyłu pojazdu zamontowano hak holowniczy. Zaczęto montować działa 88 mm PaK 43/2. Latem 1944 Jagdpanther przezbrojono w działo 88 mm PaK 43/3. W październiku 1944 zaprzestano pokrywać pojazdy zimmeritem – ceramiczną masą przeciwdziałającą miną magnetycznym. Oraz zaczęto montować nowe jarzmo działa. Niektóre Jagdpanther miały dodatkowy wentylator w przedziale bojowym. Oraz wprowadzano wiele innych pomniejszych zmian w konstrukcji zewnętrznej jak i wewnętrznej.

Jagdpanther dowódczy
Jagdpanther dowódczy

Seryjna produkcja rozpoczęta w fabryce firmy MIAG trudno nazwać masową. W marcu 1944 fabryka wydała na świat zaledwie osiem niszczycieli Jagdpanther. Do tego latem 1944 r. fabryka została zbombardowano przez lotnictwo aliantów. Tym samym w lipcu udało się skonstruować zaledwie sześć pojazdów. By pomóc w produkcji Jagdpanther podpisano kontrakt z firmą MNH z Hanoweru. Która w listopadzie i grudniu 1944 r. wyprodukowała 34 Jadpanther. Kolejną firmą ktróra zaproszono do współpracy była firma MBA z Poczdamu. W styczniu 1945 r. miesięczna produkcja Jagdpanther wyniosła: MIAG – 35 maszyn, MNH – 35 maszyn, MBA -2 maszyny. Pomimo katastroficznej sytuacji w 1945 r. departament uzbrojenia planował zwiększenie produkcji niszczycieli Jagdpanther do 100 maszyn na miesiąc. Ogólna produkcja niszczycieli Jagdpanther wyniosła około 415 maszyn. Co ciekawe po wojnie Anglicy z pozostałych części w okupowanych fabrykach zmontowali ponad tuzin Panther i Jagdpanther.

Jagdpanther późna seria
Jagdpanther późna seria

Działo 88 mm PaK 43 L/71 było produkowane przez firmę Dortmund-Hoerder-Huttenverein AG. Ostatnie pięć Jagdanther zasiliły obrońców Berlina 22 kwietnia 1945 roku. Niemieccy konstruktorzy opracowali plany dział samobieżnych na bazie podwozia Panther. W tych pojazdach silnik miał znajdować się w centralnej części. Większość tych projektów pozostało w fazie makiet w skali 1:10. Również pracowano nad wersją Jagdpanther uzbrojoną w bezodrzutowe działo 88. Lecz ten wariant uzbrojenia nie dopuszczono do produkcji. Do naszych czasów przetrwało około 10 niszczycieli Jagdpanther znajdujących się głównie w muzeach broni pancernej.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Maybach HL 230P30, 12-cylindrowy o mocy 700 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
FuG 5 lub FuG 8(dowódczy)
Zapas paliwa:
730 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
80-100 mm
Boczne płyty:
50-60 mm
Tyłna płyta:
40 mm
Górna płyta:
25 mm
Dołna płyta:
16 mm
Wieża/nadbudowa:
40-100 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
150-160 km
Pokonywanie rowów:
2,45 m
Pokonywanie ścian:
0,9 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 88 mm PaK 43/3 L/71
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34 lub MG 42
Wyamiary/masa
Dlugość:
9,86 m
Szerokość:
3,42 m
Wysokość:
2,51 m
Masa:
455 t
***