Pancerium na facebook

Jagdpanzer IV(A)


Pracę nad niszczycielem czołgów na bazie podwozia Panzer IV były prowadzone również przez firmę Alkett już w 1942 roku. Jednak pracę zostały zastopowane już w fazie projektowej. Było to spowodowane tym że Alkett zajmował się produkcją dział szturmowych StuG III. Pracę nad niszczycielem mogły spowolnić produkcję tak potrzebnych dział szturmowych. Ale w 1944 r. pracę nad niszczycielem reanimowano. Zostało to spowodowane rozkazem Hitlera który domagał się stworzenia nowego niszczyciela. Pracę ruszyły wykorzystując nowe konceptowe unifikowane podwozie Einheistfahrgestell III/IV. Natomiast jeszcze do zakończenia prac nad tym podwoziem Alkett otrzymał polecenie wykorzystania standardowego podwozia Panzer IV. Głównym uzbrojeniem pojazdu miało być długolufowe działo 88 mm. Jednak montaż tak ciężkiego uzbrojenie wymagał dopracowania podwozia w przedniej części pojazdu gdyż powstało przeciążenie.

Prototyp Jagdpanzer IV(A)
Prototyp Jagdpanzer IV(A)

Pojazd otrzymał nazwę Jagdpanzer IV L/70(A) litera w nawiasach oznaczała producenta - Alkett. Nadbudowa pojazdu była znacznie wyższa niż ta zastosowano w konkurencyjnym niszczycielu Jagdpanzer IV L/70(V) produkowanym przez firmę Vomag. Zastosowane podwozie od czołgu Panzer IV było w bardzo małym stopniu zmienione. Ogólnie Jagdpanzer IV L/70(A) podobnie jak jego odpowiednik Vomaga był w dużym stopniu zunifikowany z czołgiem Panzer IV. W skład uzbrojenia wchodziło długolufowe działo 75 mm StuK 42 L/70 oraz CKM 7.92 mm MG 34/42. Zapas amunicji do działa wynosił 60 pocisków. Pojazd był wyposażony w radiostację FuG 5.

Seryjny Jagdpanzer IV(A)
Seryjny Jagdpanzer IV(A)

Podczas produkcji wprowadzano różne modyfikację. W październiku 1944 r. boczne ekrany przeciw kumulacyjne zaczęto zastępować siatkowymi typu Schürzen. Oraz zaprzestano pokrywać pojazdy Zimmeritem – ceramiczną warstwo przeciwdziałającą miną magnetycznym. W końcu 1944 r. zmodyfikowane tłumik wydechowy. Na dachu nadbudowy pojawiły się uchwyty do montażu 2-tonowego dźwigu. Zmieniono kształt włazów prowadzących do hamulców i dodano hak holowniczy w tylnej części pojazdu. W niszczycielach produkowany pod koniec wojny pojawiły się nowe jarzma działa.

Jagdpanzer IV(A) z ekranami
Jagdpanzer IV(A) z ekranami

Podczas konferencji odbywającej się w 1944 r. poruszono temat dalszej produkcji czołgów Panzer IV i pojazdów na bazie ich podwozi. Planowano zmniejszenie produkcji Panzer IV aż do całkowitego zaprzestania. Co do Jagdpanzer IV(A) to fabryka Nibelungenverke miała wyprodukować 50 niszczycieli w lipcu 1944, następnie w październiku i listopadzie dostarczyć po 150 maszyn a w grudniu 100. W styczniu 1945 r. produkcja Jagdpanzer IV(A) miała być zatrzymana. Począwszy od września 1944 r. do marca 1945 r. wyprodukowano 278 niszczycieli czołgów Jagdpanzer IV(A).

Jagdpanzer IV(A) 88 mm
Jagdpanzer IV(A) 88 mm

W listopadzie 1944 r. firma Krupp opracowała wariant uzbrojenie dla Jagdpanzer IV(A) w postaci długolufowego działa 88 mm KwK 43 L/71. By pomieścić tak potężne działo nadbudowa musiał być podniesiona. Również przeniesieniu poddano stanowisko kierowcy-mechanika. Wariant tego uzbrojenia pozostał na papierze. Do naszych czasów zachował się jeden niszczyciel czołgów Jagdpanzer IV(A). Wchodzący w skład kolekcji francuskiego muzeum broni pancernej.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 12-cylindrowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-5-osobowa
Radiostacja:
FuG 5 lub FuG 7/8(dowódczy)
Zapas paliwa:
470 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
50-80 mm
Boczne płyty:
40 mm
Tyłna płyta:
22 mm
Górna płyta:
20 mm
Dołna płyta:
10 mm
Wieża/nadbudowa:
30-80 mm
Osiągi
Prędkość max:
38 km/h
Zasięg max:
210 km
Pokonywanie rowów:
2,2 m
Pokonywanie ścian:
0,6 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm StuK 42 L/70
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34 lub MG 42
Wyamiary/masa
Dlugość:
8,9 m
Szerokość:
3,1 m
Wysokość:
2,26 m
Masa:
258 t
***