Pancerium na facebook

Jagdpanzer 38 Starr


Już w 1943 r. firmy Krupp oraz Rheinmetall-Borsig rozpoczęły prac nad działami bezodrzutowymi na potrzeby zarówno czołgów jak i dział samobieżnych. Działo bezodrzutowe pozwalało zredukować koszt produkcji jak i ciężaru oraz zwiększenia wewnętrznej przestrzeni w pojazdach. Jagdpanzer 38 uzbrojony w działo 75 mm miał zostać produkowany od kwietnia 1944 r. z nowym bez odrzutowym działem. Pojazd z takim wariantem uzbrojenia otrzymał nazwę Jagdpanzer 38 Starr. Pracę nad przezbrojeniem rozpoczęto wspólnymi silami firm CKD-Praga oraz Alkett. W maju 1944 r. powstał pierwszy prototyp Jagdpanzer 38 Starr.

Hetzer Starr przód
Hetzer Starr przód

Bez odrzutowe działo 75 mm zamontowane w jarzmie przetestowano również w maju. W październiku 1944 r. firma CKD-Praga wyprodukowała trzy prototypy Jagdpanzer 38 Starr. Co ciekawe jedna z tych maszyn miała przednią płytę pancerną o grubości 80 mm. Uzbrojenie było montowane w fabryce firmy Alkett. Pierwsze zamówienie wynosiło 100 niszczycieli czołgów lecz problem z rozpoczęciem produkcji seryjnej spowodował zredukowanie liczby do 10 sztuk. Z powodu nie ukończenia prac nad silnikami diesla Tatra owe 10 Jagdpanzer 38 Starr otrzymała standardowe silniki z Hetzerów Praga-AE. Pięć pierwszych seryjnych Starów oddano do uzbrojenia w grudniu 1944 r. kolejne pięć w styczniu 1945 roku. Do tego planowano rozpoczęcie seryjnej produkcji w zakładach firmy Skoda. Od lutego 1945 r. Skoda miała wyprodukować 100 Starów wyposażonych w silniki diesla Tatra. Lecz prace nad silnikiem diesla w firmie Tatra miały być ukończone w lutym 1945 co skłoniło do anulowania planów produkcyjnych trzeciej serii składającej się ze 3000 Starów.

Hetzer Starr bok
Hetzer Starr bok

W marcu 1945 w końcu udało się skończyć pracę nad nowym silnikiem. Jeden ze Starów został wyposażony w silnik diesla Tatra o mocy 180 km. W między czasie na poligonie trwały intensywne testy bezodrzutowego działa. Uzbrojenie bez odrzutowe sprawowało się bez problemu było wystarczająco celne. Ale bez odrzutowe działo podczas strzału hamowało siłę odrzutu rozprowadzając ją bez pośrednio na korpus pojazdu. Takie postępowanie powodowało skrócenie żywotności poszczególnych części Starra. Natomiast ogromnym krokiem w przód było zwiększenie przestrzeni wewnątrz pojazdu co zaowocowało zwiększeniem ilości pocisków z 38 do 79. Ogółem zastosowanie bez odrzutowego działo zredukowało wagę pojazdu do 750-1000 kg.

Hetzer Starr tył
Hetzer Starr tył

Po zakończeniu wojny 8 z 14 Jagdpanzer 38 Starr znajdowało się na terenie Czechosłowacji. Siedem z tych pojazdów zostało uzbrojonych w standardowe działa 75 mm Pak39 L/48. Program rozwoju pancernego w Czechosłowacji nie przewidywał budowy pojazdów z bezodrzutowymi działami. Natomiast takimi rozwiązaniami zainteresowano się w radzieckiej Rosji gdzie część niemieckich inżynierów pracowało nad bez odrzutowymi działami ale już na radzieckich pojazdach.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 6-cylindrowy Praga AC o mocy 130-180 km lub silnik diesla Tatra o mocy 180 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
Fu 5
Zapas paliwa:
330 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
60-80 mm
Boczne płyty:
20 mm
Tyłna płyta:
6-20 mm
Górna płyta:
10 mm
Dołna płyta:
8 mm
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
brak danych
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm PaK 39 L/48 lub 75 mm Starr
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34 lub MG 42
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,3 m
Szerokość:
2,6 m
Wysokość:
2,1 m
Masa:
15-161 t
***