Pancerium na facebook

SdKfz 131 Marder II


Po agresji Niemiec na ZSRR w 1941 r. zdobyto dużą ilość radzieckiego sprzętu. W tym działa przeciw pancerne 76,2 mm F-22. We wrześniu 1941 r. firma Alkett otrzymała zamówienie na dostosowanie zdobycznych działo do niemieckich standardów. Po przeróbce działa te otrzymały indeks PaK 36(r). W międzyczasie nowe realia wojny pokazały że czołgi Panzer II oraz Panzer 38(t) są już przestarzałe. Dlatego postanowiono o przerobieniu istniejących czołgów na działa samobieżne lub niszczyciele czołgów.

Działo 76,2 mm F-22
Działo 76,2 mm F-22

Nowe podwozia tych że czołgów miały nadal być produkowane przez firmy CKD oraz FAMO lecz tylko na użytek przeróbek. W maju 1942 r. doszło do serii udanych testów dział PaK 40 i PaK 36(r) na podwoziach Panzer II oraz Panzer 38(t). Dodatkowo Hitler wymagał by zwiększyć ilość produkowanych dział PaK 40 PaK 38. Oraz rozpoczęcia prac nad nowym działem ze stożkową lufą 75 mm PaK 41. Już 18 maja 1942 r. minister uzbrojenia A. Speer wydał rozporządzenie o rozpoczęciu prac nad przygotowaniem niszczycieli czołgów na podwoziach Panzer II oraz Panzer 38(t).

SdKfz 131 Marder II
SdKfz 131 Marder II

Na podstawie rozporządzenia ministra uzbrojenia A. Speera, ministerstwo uzbrojenie „Waffenamt” podpisało kontrakt z firmą Alkett na budowę prototypu niszczyciela czołgów n bazie podwozia Panzer II. Natomiast seryjna produkcja miała rozpocząć się w zakładach firmy FAMO we Wrocławiu i Warszawie. Początkowy plan zakładał modyfikacji 50% podwozi Panzer II. Ale już latem 1942 r. zwiększono ilość przeróbek do 75%. Natomiast pełne zamknięcie produkcji czołgów Panzer II i przejście na niszczyciele czołgów miał rozpocząć się w 1943 roku.

SdKfz 131 działo 50 mm
SdKfz 131 Pak 40/2

Niszczyciel czołgów na bazie podwozia Panzer II otrzymał indeks SdKfz 131 później znany jako Marder II. Marder z niemieckiego znaczy Kuna. Warto dodać że pierwsze Mardery były bazowane na zdobycznych francuskich czołgach. SdKfz 131 miał zawieszenie składające się z pięciu kół nośnych, czterech kół podtrzymujących oraz dwóch kół wiodących na bok maszyny. Koła nośne miały gumowe kołnierze. Amortyzacja odbywała się za pomocą resor, pierwsze koła nośne miały dodatkowe amortyzatory pionowe. Kadłub był konstrukcją spawaną z płyt pancernych – przednia 35 mm, boczne i tylne 15 mm, spód 10 mm. Pół otwarta nadbudowa montowana w miejscu wieży była spawana z płyt o grubości 5-10 mm.

SdKfz 131 podczerwień
SdKfz 131 z reflektorem podczerwieni

SdKfz 131 był napędzany silnikiem benzynowym Maybach HL 62 TRM o mocy 140 km. Niektóre pojazdy tego typu otrzymały silniki Maybach HL 62 TR. Siedmio biegowa skrzynia biegów ZF SSGT Aphon była umiejscowiona w przedniej części pojazdu. SdKfz 131 został uzbrojony w działo 75 mm Pak 40/2. Działo wyposażono w celownik optyczny Zeiss ZF 3x8. Dodatkowym uzbrojeniem był CKM 7.92 mm MG 34. Do komunikacji używano radiostacji FuG Spr. Od sierpnia 1942 do lipca 1942 r. firma FAMO wyprodukowała 531 niszczycieli czołgów SdKfz 131. W miedzy czasie firmy Daimler-Benz oraz Man przekazały 75 czołgów Panzer II na potrzeby przeróbek. Na co najmniej jednym SdKfz 131 był zamontowany przyrząd nocnego widzenia.

SdKfz 131 Pak 38 L/60
SdKfz 131 Pak 38 L/60

W 1944 r. na bazie podwozia Panzer II wyprodukowano małą serie niszczycieli SdKfz 131 Marder II uzbrojonych w działo 50 mm Pak 38 L/60. Seria tych pojazdów wahała się od 30 do 50 maszyn. Tego typu pojazdy odróżniały się od standardowych SdKfz 131 budową jarzma działa oraz pancernej nadbudowy. SdKfz 131 Marder II 50 mm były używane głównie na zachodnim froncie. W 1944 Hitler polecił by wszystkie SdKfz 131 oraz SdKfz 132 przemianować na Marder II.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 6-cylindrowy Maybach HL 62 TRM o mocy 140 km lub Maybach HL 62 TR
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
3-4-osobowa
Radiostacja:
FuG Spr
Zapas paliwa:
200 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane/spawane
Przednia płyta:
35 mm
Boczne płyty:
15 mm
Tyłna płyta:
15 mm
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
10 mm
Wieża/nadbudowa:
5-10 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
190 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm PaK 40/2 L/46 lub 50 mm Pak 38 L/60
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,36 m
Szerokość:
2,28 m
Wysokość:
2,2 m
Masa:
108 t
***