Pancerium na facebook

SdKfz 138 Marder III


Po agresji Niemiec na ZSRR w 1941 r. zdobyto dużą ilość radzieckiego sprzętu. W tym działa przeciw pancerne 76,2 mm F-22. We wrześniu 1941 r. firma Alkett otrzymała zamówienie na dostosowanie zdobycznych działo do niemieckich standardów. Po przeróbce działa te otrzymały indeks PaK 36(r). W międzyczasie nowe realia wojny pokazały że czołgi Panzer II oraz Panzer 38(t) są już przestarzałe. Dlatego postanowiono o przerobieniu istniejących czołgów na działa samobieżne lub niszczyciele czołgów.

Działo 75 mm Pak 40
Działo 75 mm Pak 40

Nowe podwozia tych że czołgów miały nadal być produkowane przez firmy CKD oraz FAMO lecz tylko na użytek przeróbek. W maju 1942 r. doszło do serii udanych testów dział PaK 40 i PaK 36(r) na podwoziach Panzer II oraz Panzer 38(t). Dodatkowo Hitler wymagał by zwiększyć ilość produkowanych dział PaK 40 PaK 38. Oraz rozpoczęcia prac nad nowym działem ze stożkową lufą 75 mm PaK 41. Już 18 maja 1942 r. minister uzbrojenia A. Speer wydał rozporządzenie o rozpoczęciu prac nad przygotowaniem niszczycieli czołgów na podwoziach Panzer II oraz Panzer 38(t).

SdKfz 138 Ausf. H
SdKfz 138 Ausf. H

Marder III SdKfz 138 występował w dwóch wariantach Ausf. H oraz Ausf. M. Owa warianty były uzbrojone w działa 75 mm Pak 40/3 L/46. Zapas amunicji do działa wahał się od 38 do 27 pocisków. Załoga składała się z czterech osób. Wersja Ausf. H miała silnik z tyłu natomiast w Ausf. M przedział napędowy ulokowano po środku pojazdu. Pancerna nadbudowa Ausf. H była otwarta z góry i z tyłu a na Ausf. M tylko z góry. Płyty z których była spawana pancerna nadbudowa miały grubość 8-50 mm w Ausf. H w Ausf. M od 8 do 20 mm. Oba warianty były wyposażone w CKM 7,92 mm MG 34.

SdKfz 138 Ausf. M
SdKfz 138 Ausf. M

Od listopada 1942 r. do kwietnia 1943 r. w zakładach CKD wyprodukowano 243 Mardery III Ausf. H. Kolejne 175 maszyn przerobiono z wycofanych ze służby Panzerów 38(t) do końca 1943 roku. Natomiast od kwietnia 1943 r. do maja 1944 r. CKD wyprodukowało 975 Mardery III Ausf. M. Wersja Mardera III Ausf. M była ostatnią w tej serii. Została najbardziej dopracowana zapewniając najlepsza ochronne załogi. Również powstał wariant uzbrojony w działo 75 mm Pak L/60. Jeszcze po wojnie Czechosłowacja używała Mardery III pod nazwą ST-2.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Praga AC o mocy 150 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
FuG Spr
Zapas paliwa:
260 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane/spawane
Przednia płyta:
do 50 mm
Boczne płyty:
30 mm
Tyłna płyta:
12 mm
Górna płyta:
10 mm
Dołna płyta:
8 mm
Wieża/nadbudowa:
8-50 mm
Osiągi
Prędkość max:
47 km/h
Zasięg max:
240 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm Pak 40
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34
Wyamiary/masa
Dlugość:
5-5,7 m
Szerokość:
2,1 m
Wysokość:
2,3-2,5 m
Masa:
10-108 t
***