Pancerium na facebook

Panzerjäger Marder I


Po kapitulacji Francji w 1940 r. Niemcy przejęli spory park maszyn francuskich w tym kilkaset ciągników artyleryjskich. Zdobyczny francuski ciągnik artyleryjski Lorraine 37L wykorzystano jako bazę pod działo samobieżne. Pojazd został uzbrojony w działo 75 mm PaK 40/1. Podwozia do ciągników były nadal produkowane w okupowanej Francji przez firmę Lorraine Schlepper (LrS). Pojazd był napędzany silnikiem Delahaye-135 o mocy 70 km. Natomiast nadbudowa była dziełem inżynierów dwóch firm Becker ora Alkett.

Panzerjäger Marder I
Panzerjäger Marder I

W maju 1942 r. rozpoczęto produkcje pierwszej serii 170 dział samobieżnych. Nadbudowa była konstrukcja spawaną z płyt pancernych o grubości do 12 mm. Jako że była nie wystarczająca ilość dział 75 mm PaK 40/1 na części pojazdów zostały zamontowane armaty 50 mm PaK 38 L/60. Pojazd otrzymał oznaczenie Panzerjäger PrS (f) Kfz.135 Marder I. Marder z języka niemieckiego znaczy Kuna. Cześć Marderów została wysłana na wschodni front, natomiast większość pozostała we Francji. Te pojazdy brały udział w odpieraniu ataków aliantów w 1944 roku.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 6-cylindrowy Delahaye-135 o mocy 70 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
112,5 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane/spawane
Przednia płyta:
12 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
12 mm
Osiągi
Prędkość max:
32 km/h
Zasięg max:
135 km
Pokonywanie rowów:
1,40 m
Pokonywanie ścian:
0,37 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm PaK 40/1 lub 50 mm PaK 38 L/60
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,9 m
Szerokość:
2,3 m
Wysokość:
2,1 m
Masa:
8 t
***