Pancerium na facebook

Sd.Kfz.164 Nashorn


Rosnące zapotrzebowanie na pojazdy zdolne do zwalczania pojazdów pancernych doprowadziło do rozpoczęcia prac nad niszczycielami czołgów na bazie podwozia Pz.IV. Głównym uzbrojenie w jakie planowano wyposażyć nowy pojazd było długo lufowe działo 88 mm. Kontrakt podpisano z firmami Rheinmetall-Borsig oraz Krupp które miały dostarczyć działo 88 mm zdolne do przebicia płyty pancernej o grubości 160 mm z odległości 1000 metrów. Ostatecznie przetarg na nowe działo 88 mm przejęła firma Krupp, lecz produkcję tych dział na skale masową udało się zorganizować dopiero w 1943 roku. W między czasie prototyp nowego niszczyciela czołgów ukończono w 1942 r. przez firmę Deutsche Eisenwerke. Była to konstrukcja z pancerną na wpół otwartą nadbudową w której montowano działo. Silnik i układ napędowy był montowany z przodu pojazdu.

Sd.Kfz.164 Hornesse
Sd.Kfz.164 Hornesse

Z powodu opóźnienia produkcji dział 88 mm PaK 43, firma Rheinmetall-Borsig opracowała własną konstrukcje działa z użyciem istniejących części w ten sposób wprowadzono do produkcji działo 88 mm PaK 43/41. Natomiast firma Alkett na bazie prototypu wyprodukowanego przez firmę Deutsche Eisenwerke rozpoczęła przygotowanie do produkcji zunifikowanego podwozia bazowanego na podzespołach czołgów Pz.III oraz Pz.IV. Opancerzenie nadbudowy po bokach miało zaledwie 10 mm, przednia płyta miała 30 mm grubości. W dość krótkim czasie niemieckim inżynierom udało się wyprodukować wyspecjalizowany pojazd zdolny do niszczenia z odległości 2,5 km dowolny czołg aliantów. Nowy niszczyciel otrzymał indeks Sd.Kfz.164 oraz nazwę „Hornesse – Szerszeń„ w 1944 r. nazwę zmieniono na „Nashorn – Nosorożec”. Produkcja Sd.Kfz.164 osiągnęła szczyt głównie w 1943 i zmalała na początku 1944 r. powodem było wprowadzenie nowszych konstrukcji takich jak Jagdpanther oraz Jagdpanzer.

Sd.Kfz.164 Hornesse dowódczy
Sd.Kfz.164 Hornesse dowódczy

W pojazdach pierwszej serii montowano dwa celowniki optyczne: Zielfernrohr 3x8 do ostrzału bezpośredniego i Rundblickfernrohr 32-36 do prowadzenia ognia artyleryjskiego. Począwszy od 51-szego pojazdu zaczęto montować uniwersalny celownik Zieleinrichtung 37/43 z peryskopem Sfl. Zfla. Nashorn zabierał na pokład cztery rodzaje pocisków: 8,8 cm Pz.Gr.Patr.39 o masie 10,2 kg prędkość początkowa 1000 m/s; 8,8 cm Pz.Gr.Patr.40/43W o masie 7,3 kg prędkość początkowa 1140 m/s; 8,8 cm Spreng Granate o masie 9,4 kg prędkość początkowa 700 m/s oraz pociski kumulacyjne 8,8 cm Granate HL o masie 7,62 kg prędkość początkowa 600 m/s. Pociski były rozmieszczane po 8 na bocznych ścianach przedziału bojowego oraz 24 w podłodze. Do obrony przed piechota pojazd wyposażono w CKM 7,92 mm MG 34. Do łączności używano radiostacji FuG 5 wersję dowódcze wyposażano w radiostację FuG 8.

Sd.Kfz.164 Nashorn
Sd.Kfz.164 Nashorn

Produkcja Sd.Kfz.164 była prowadzono w latach 1943-45 w trakcie której wprowadzono szereg pomniejszych zmian konstrukcyjnych. Co ciekawe wszystkie nadbudowy Sd.Kfz.164 zostały skonstruowane przez firmę Witkowitzer Bergbau und Eisenhütten do końca 1943 roku. W lutym 1945 r. priorytet w produkcji otrzymało działo samobieżne Hummel na bliźniaczym podwoziu, w ten sposób ostatecznie zaprzestano produkcji Sd.Kfz.164 Nashorn. Do tego czasu udało się wyprodukować prawie 500 niszczycieli czołgów Nashorn. W kwietniu 1945 r. w użyciu znajdowało się ok. 85 Sd.Kfz.164. Do naszych czasów zachowało się kilka Nashornów min. w amerykańskim muzeum Aberdeen oraz rosyjskim Kubinka.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 12-cylindrowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
5-osobowa
Radiostacja:
FuG 5 lub FuG 8(dowódczy)
Zapas paliwa:
600 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
30 mm
Boczne płyty:
10-20 mm
Tyłna płyta:
10 mm
Górna płyta:
15 mm
Dołna płyta:
10 mm
Wieża/nadbudowa:
do 30 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
250 km
Pokonywanie rowów:
2,2 m
Pokonywanie ścian:
0,6 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
88 mm PaK 43/1 L/71
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34 lub MG 42
Wyamiary/masa
Dlugość:
8,45 m
Szerokość:
2,95 m
Wysokość:
2,95 m
Masa:
24 t
***