Pancerium na facebook

Panzerjäger I


Pod koniec 1939 r. firma Alkett opracował projekt niszczyciela czołgów na bazie lekkiego czołgu PzKpfw I Ausf. B. Pojazd otrzymał indeks 4,7 cm Pak(t) auf PzKpfw I Ausf. B SdKfz 101 ohne Turm lub bardziej przyswajalną nazwę Panzerjäger I. Głównym uzbrojeniem tego pojazdu było czeskie działo 47 mm Pak 38(t) L/43,4. Modyfikacja podwozia czołgowego obejmowała demontaż wieży, przystosowanie nadwozia do montażu nadbudowy oraz działa. Antenę radiostacji przeniesiono na lewy bok maszyny. Nadbudowa miała składała się z pięciu płyt pancernych, w późniejszych modelach z siedmiu.

Panzerjäger I wczesny
Panzerjäger I wczesny

Zawieszenie składało się z pięciu kół nośnych i dwóch kół wiodących na bok maszyny. Koła nośne miały gumowe kołnierze firmy Continental. Amortyzacja działa za pomocą eliptycznych resor z tym że pierwsze koła nośne miały amortyzatory typu 35H. Jednostka napędową był silnik benzynowy Maybach NL 38TR o mocy 100 km. Zapas paliwa wynosił 146 l, pojazd spalał na 100 km 125 l benzyny. Pancerna nadbudowa miała od 13 do 14,5 mm grubości. Pojazd został wyposażony w celownik optyczny ZF x30 zapewniający dwukrotne powiększenie. Do łączności w Panzerjäger I używano radiostację FuG 2. Działo 47 mm miało efektywny zasięg 1500 m. Z odległości 1000 m było w stanie przebić pancerz o grubości 41 mm. Po pojawieniu się w 1940 r. pod-kalibrowych pocisków PzGr40 przebijalność zwiększyła się do 44 mm na 1000 m. Zapas pocisków 47 mm wynosił od 74 do 84 sztuk.

Panzerjäger I późniejszy
Panzerjäger I późniejszy

Pierwszą serie produkcyjna składającą się z 132 maszyn rozpoczęto wiosną 1940 roku. Druga seria była produkowana w fabryce Skoda gdzie również organizowano remont czołgów PzKpfw I oraz PzKpfw II. Pancerne nadbudowy były dziełem firmy Poldi natomiast działa 47 mm dostarczała Skoda. Latem 1941 r. było w użyciu 361 niszczycieli typu Panzerjäger I. Ich ilość zmniejszyła się do 205 maszyn w pierwszej połowie 1942 roku.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Maybach NL 38TR o mocy 100 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
146 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane/spawane
Przednia płyta:
13 mm
Boczne płyty:
13 mm
Tyłna płyta:
6 mm
Górna płyta:
6 mm
Dołna płyta:
6 mm
Wieża/nadbudowa:
13-14,5 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
170 km
Pokonywanie rowów:
0,60 m
Pokonywanie ścian:
0,37 m
Kąt podjazdu:
27o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 47 mm Pak 38(t) L/43,4
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,4 m
Szerokość:
2 m
Wysokość:
2,1 m
Masa:
164 t
***