Pancerium na facebook

StuG IV


Pod koniec lat 30 XX wieku przeprowadzono szereg udanych testów z działami szturmowymi StuG III. Były to pojazdy bazowane na podwoziu czołgu Panzer III. W trakcie II Wojny Światowej pojawiło się kilka modyfikacji StuG III. Lecz w późniejszych etapach wojny StuGi zaczęto co raz bardziej wykorzystywać jako niszczyciele czołgów. W lutym 1943 r. firma Krupp otrzymała zamówienie na budowę prototypu nowego działa szturmowego. Pojazd miał powstać na bazie czołgu 9/BW czyli Panzer IV Ausf. G. Początkowo planowano użycie zmodyfikowanej nadbudowy ze StuG 40 Ausf. F. Opancerzenie miało być podobne jak na poprzedniku. Główne uzbrojenie działo 75 mm StuK 40 L/48. Prototyp ważył ponad 22 tony.

Prototyp StuG IV
Prototyp StuG IV

Lecz produkcję seryjną początkowo przeciągano. Gdyż najpierw planowano zakończenie seryjnej produkcji czołgów Panzer IV. Pod koniec listopada 1943 r. zakłady firmy Alkett został zbombardowane. Co odbiło się na produkcji dział samobieżnych StuG III. W grudniu 1943 r. postanowiono wdrążyć produkcję StuG na bazie podwozi Panzer IV, by rekompensować straty w produkcji zadane Alkettowi. Nowy StuG miał być jak najbardziej zunifikowany z czołgiem Panzer IV. W grudniu Krupp miał wyprodukować pierwszą serie z 50 maszyn. Lecz plan nie został wypełniony ze względu na przedłużające się przygotowania do seryjnej produkcji StuG IV. Pomimo tego że czołg Panzer IV nadal pozostawał na uzbrojeniu to na jego bazie miał być produkowany również niszczyciel czołgów Jagdpanzer IV.

Wczesny StuG IV
Wczesny StuG IV

Pierwsze egzemplarze StuG IV oraz Jagdpanzer IV zademonstrowano Hitlerowi 16 grudnia 1943 roku. By zredukować straty w samobieżnych działach szturmowych producenci zobowiązali się dostarczyć 350 maszyn do końca 1943 roku. Następnie w styczniu 1943 r. Krupp miał wydzielić 600 podwozi Panzer IV na potrzeby StuGów. Jednak te podwozia zostały zużyte do produkcji Panzer IV. Do tego postanowiono o wykorzystaniu nadbudowy ze StuG III Ausf. G. Która musiała być wydłużana by zmieścić się na większym podwoziu. W lipcu 1944 r. do produkcji wszedł Panzer IV Ausf. J na bazie jego podwozia StuGi zaczęto montować w grudniu 1944 roku. W międzyczasie planowano zakończenie produkcji Panzer IV i przejście na nowe podwozia PzKpfw V Panther. Pierwsze 30 seryjnych StuG IV wyprodukowano na starszych podwoziach Panzer IV. Niektóre StuG IV otrzymały jarzmo działa starego typu ale również produkowano jarzma typu saukopf – świński ryj.

StuG IV Ausf. G
StuG IV Ausf. G

W trakcie produkcji StuG IV był poddwany różnym modyfikacją. Na początku 1944 r. przeprowadzono testy z dodatkowa ochroną przedniej części pojazd w postaci warstwy betonu. Testy nie były zadowalające. Ale zalewanie betonem praktykowano w warunkach polowych. Od lutego 1944 r. zaprzestano montowania elektrycznego silnika DKW był on używany do napędzania wieży w czołgach Panzer IV. W jego miejsce zamontowano dodatkowy zbiornik paliwa. Pracowano nad uproszczoną wersją działa 75 mm StuK 40. Pojazd z tym działem został przetestowany w Königsberg. Przedni pancerz pogrubiono do 80 mm aczkolwiek nie we wszystkich pojazdach. Zapas amunicji zwiększono do 87 pocisków 75 mm. Zaczęto stosować boczne ekrany przeciw kumulacyjne. W między czasie wprowadzono nowe podwozia Panzer IV z sześcioma kołami nośnymi na bok. StuG IV z takim zawieszeniem zaczęto składać w grudniu 1944 r. ale nie na wszystkich maszynach.

StuG IV z ekranami
StuG IV z ekranami

Po perturbacjach z produkcją granatników dymnych zaczęto je w końcu montować pod koniec 1944 na większej liczbie maszyn. W październiku 1944 producenci mieli zaprzestać pokrywać StuGi warstwą zimmeritu która w założeniach miała przeciwdziałać miną magnetycznym ale w praktyce tylko zwiększała wagę pojazdu. Produkcja tych dział samobieżnych trwała do maja 1945 r. ogółem skonstruowano 1100 maszyn typu StuG IV.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 12-cylindrowy Maybach HL 120 TRN o mocy 300 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
FuG 15 i FuG 16
Zapas paliwa:
413 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
80 mm
Boczne płyty:
30 mm
Tyłna płyta:
20-30 mm
Górna płyta:
10 mm
Dołna płyta:
20 mm
Wieża/nadbudowa:
10-80 mm
Osiągi
Prędkość max:
40 km/h
Zasięg max:
210 km
Pokonywanie rowów:
2 m
Pokonywanie ścian:
0,6 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm StuK 40 L/48
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm MG 34 lub MG 42
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,7 m
Szerokość:
2,95 m
Wysokość:
do 2,20 m
Masa:
23 t
***