Pancerium na facebook

Waffenträger Rheinmetall 88


Pod koniec 1944 r. rozpoczęto pracę nad przyszłościową mobilną artylerią. Było to spowodowane tym że czołgi Pz. IV miały być usunięte z produkcji. Podwozia Pz. IV były wykorzystywane do produkcji dział samobieżnych „Hummel” oraz „Nashorn”. Opracowano nową koncepcję mobilnej artylerii pod postacią „Waffenträger” inaczej transportera lub nosiciela broni. Natomiast prace nad Waffenträgerami rozpoczęto już w 1942 roku. Sam zamysł konstrukcji zakładał zunifikowane podwozie które nie tylko będzie przewozić uzbrojenie. Ale również z którego będzie można prowadzić bez pośredni ostrzał bez konieczności demontażu działa.

Według wymaganej specyfikacji pojazd miał poruszać się nie wolniej niż 17 km/h, Musiał dysponować pełno obrotową platformą do montażu działa. Armata musiała być łatwo zdejmowalna w warunkach polowych. Do budowy Waffenträgera podłączono takie firmy jak: Krupp, Rheinmetall-Borsig oraz Steyr-Daimler-Puch. Wymienione wyżej firmy skonstruowały po kilka próbnych egzemplarzy które nie spełniły wymagań departamentu artylerii „Wapruf4”. Drugie podejście do tematyki Waffenträger było rozpoczęte w 1944 roku. Pod koniec lutego 1944 r. departament artylerii „Wapruf4” postawił wymagania co do uzbrojenia którym miało być działo 88 mm. Natomiast departament broni pancernej „Wapruf6” nalegał by w Waffenträgerach zostało wykorzystane jak najwięcej istniejących części z czołgów Pz. 38(t). Oraz innych podzespołów stosowanych na ciągnikach artyleryjskich.

Waffenträger firmy Rheinmetall-Borsig był bardzo podobny do konkurencyjnej konstrukcji firmy Steyr. Lecz w nim jako bazę zastosowano podwozie od działa samobieżnego Jagdpanzer 38(t) z silnikiem Praga. Uzbrojenie zostało zamontowane w tylnej części pojazdu. Przedział napędowy z silnikiem i transmisją umieszczono z przodu maszyny. Załoga składała się z czterech osób.

Waffenträger Rheinmetall
Waffenträger Rheinmetall

Pełno obrotowa wieża była odsłonięta tylko z góry, co dawało o wiele lepszą ochronę załogi niż w konkurencyjnych pojazdach. Uzbrojenie składało się z działa 88 mm PaK 43 L/71. Prototyp był gotowy w pierwszej połowie 1944 roku. Ostatecznie ten pojazd przegrał z konkurencyjną konstrukcją firmy Aedelt. Prototyp pozostał w fabryce firmy Rheinmetall-Borsig aż do zajęcia jej przez siły aliantów w 1945 roku.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Praga
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
brak danych
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
brak danych
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 88 mm PaK 43 L/71
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,5 m
Szerokość:
2,5 m
Wysokość:
2,4 m
Masa:
15 t
***