Pancerium na facebook

Waffenträger Steyr 88


Pod koniec 1944 r. rozpoczęto pracę nad przyszłościową mobilną artylerią. Było to spowodowane tym że czołgi Pz. IV miały być usunięte z produkcji. Podwozia Pz. IV były wykorzystywane do produkcji dział samobieżnych „Hummel” oraz „Nashorn”. Opracowano nową koncepcję mobilnej artylerii pod postacią „Waffenträger” inaczej transportera lub nosiciela broni. Natomiast prace nad Waffenträgerami rozpoczęto już w 1942 roku. Sam zamysł konstrukcji zakładał zunifikowane podwozie które nie tylko będzie przewozić uzbrojenie. Ale również z którego będzie można prowadzić bez pośredni ostrzał bez konieczności demontażu działa.

Według wymaganej specyfikacji pojazd miał poruszać się nie wolniej niż 17 km/h, Musiał dysponować pełno obrotową platformą do montażu działa. Armata musiała być łatwo zdejmowalna w warunkach polowych. Do budowy Waffenträgera podłączono takie firmy jak: Krupp, Rheinmetall-Borsig oraz Steyr-Daimler-Puch. Wymienione wyżej firmy skonstruowały po kilka próbnych egzemplarzy które nie spełniły wymagań departamentu artylerii „Wapruf4”. Drugie podejście do tematyki Waffenträger było rozpoczęte w 1944 r.

Pod koniec lutego 1944 r. departament artylerii „Wapruf4” postawił wymagania co do uzbrojenia którym miało być działo 88 mm. Natomiast departament broni pancernej „Wapruf6” nalegał by w Waffenträgerach zostało wykorzystane jak najwięcej istniejących części z czołgów Pz. 38(t). Oraz innych podzespołów stosowanych na ciągnikach artyleryjskich.

Waffenträger firmy Steyr został wyposażony w 12-cylindrowy silnik Steyr-Boxer. Oraz współdzielił skrzynie biegów i inne pomniejsze części z ciągnikiem RSO. Pojazd został uzbrojony w działo 88 mm PaK 43 zamontowane na pełno obrotowej pół otwartej wieży. Zapas amunicji do działa wynosił 15 pocisków 88 mm.

Waffenträger Steyr
Waffenträger Steyr

Zawieszenie składało się z czterech kół nośnych i dwóch kół wiodących na bok maszyny. Gąsienice zastosowano od ciągnika RSO. Amortyzacja działał na zasadzie drążka skrętnego. Pojazd był opancerzony płytami stalowymi o grubości od 10 do 20 mm. Przedział napędowy mięszący silnik i transmisję zapożyczoną od ciągnika RSO znajdował się w przedniej części maszyny. Również planowano wyposażyć prototyp w radiostację i CKM MG 34 lub MG 42. Pojazd rozwijał prędkość do 35 km/h. Do końca 1944 r. wyprodukowano trzy prototypy tego Waffenträgera lecz żaden nie został doprowadzono do stanu umożliwiającego bojowe użycie.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 12-cylindrowy Steyr-Boxer 120-150 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
4-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
20 mm
Boczne płyty:
10 mm
Tyłna płyta:
10 mm
Górna płyta:
10 mm
Dołna płyta:
10 mm
Wieża/nadbudowa:
20 mm
Osiągi
Prędkość max:
35 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 88 mm PaK 43 L/71
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
brak danych
Szerokość:
brak danych
Wysokość:
brak danych
Masa:
15 t
***