Pancerium na facebook

PzKpfw I (Flamm)


Jedną z pierwszych prób instalacji miotacza ognia na pojeździe opancerzonym przeprowadzono na czołgu Panzer I. W czasach wojny domowej w Hiszpanii niemieckie czołgi Pz.I potrzebowały znacznie mocniejszej broni niż CKMy 7,92 mm. W marcu 1939 r. przeprowadzono modyfikacje kilku czołgów Pz.I. W tych pojazdach prawy CKM w wieży został zastąpiony małym miotaczem ognia typu kleine flammenwerfer. Podczas użycia tego czołgów Pz.I z takim uzbrojeniem pojawił się problem gdyż miotacz ognia miał zbyt krótki zasięg rażenia.

Czołg Pz. I(Flamm)
Czołg Pz. I(Flamm)

Po raz drugi czołgi Pz.I zostały wyposażone w miotacze ognia podczas ataku na twierdze Tobruk w Afryce 1941 rok. Modyfikacja była przeprowadzona przez 5-tą lekką dywizję pancerną wchodzącą w skład Afrika Korps. Jako bazę wykorzystano czołgi lekkie Pz. I Ausf. A. Podobnie jak wcześniej w wieży zamontowano miotacz ognia zamiast CKMu. Miotacz ognia typu flammenwerfer 40 zastąpił jeden z CKMów. Miotanie mieszanki zapalającej odbywało się za pomocą butli ze sprężonym azotem. Zapłon mieszanki był możliwy dzięki zapalnikowi elektrycznemu. Zapas mieszanki wystarczał do wykonania 12 krótkich wystrzałów o ciągłości do jednej sekundy. Zasięg maksymalny miotacza ognia wynosił 25 metrów. Podczas walk pod Tobrukiem czołgi ogniowe Pz. I(Flamm) weszły w skład 5-tego pułku pancernego.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy Maybach HL 62 TRM, 6-cylindrowy o mocy 140 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
2-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty spawane
Przednia płyta:
8-13 mm
Boczne płyty:
13 mm
Tyłna płyta:
13 mm
Górna płyta:
8 mm
Dołna płyta:
5 mm
Wieża/nadbudowa:
8-13 mm
Osiągi
Prędkość max:
37,5 km/h
Zasięg max:
140 km
Pokonywanie rowów:
1,40 m
Pokonywanie ścian:
0,37 m
Kąt podjazdu:
30o
Uzbrojenie
Podstawowe:
miotacz ognia
Dodatkowe:
CKMy 7,92 mm MG 34
Wyamiary/masa
Dlugość:
4 m
Szerokość:
2 m
Wysokość:
1,72 m
Masa:
5,4 t
***