Pancerium na facebook

Czołg Burstyna


Austriacki oficer Günther Burstyn opracował projekt pojazdu gąsienicowego, na bazie amerykańskiego traktora „Holt” pojazd został nazwany Motorgeschütz (działo motorowe). Pojazd powstał w formie modelu, który został wysłany do Ministerstwa Wojennego w 1911 r. Pojazd miał ważyć do 7 ton, napędzany silnikiem o mocy 45 km, prędkość maksymalna 29 km/h.
Pelno obrotowa wieżyczka uzbrojona w działko 37 mm, dodatkowym uzbrojeniem miały być dwa KMy 7 mm. Pojazd miał być wyposażony w ramiona wspomagające trakcję, opuszczane lub podnoszone hydraulicznie. Zakładano że pojazd będzie wspierał atakującą piechotę, torował drogę przez umocnienia i zasieki.
Austro-Węgierskie Ministerstwo Wojenne, odpowiedziało na projekt pozytywnie lecz pod jednym warunkiem, jeżeli wynalazca sam sfinansuje budowę prototypu. Nie mając żadnego zaplecza technicznego jak i odpowiednich finansów, Burstyn zwrócił się ze swym wynalazkiem do Niemieckiego Ministerstwa Wojennego. Niemcy rozpatrzyli projekt, byli zainteresowani, lecz ostatecznie projekt został odrzucony. Z powodu braku wsparcia finansowego, Burstyn był zmuszony do porzucenia dalszych prac.

Model czołgu Burstyna
Model czołgu Burstyna
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy o mocy 45 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
2-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
Stalowe płyty nitowane
Przednia płyta:
8 mm
Boczne płyty:
8 mm
Tyłna płyta:
8 mm
Górna płyta:
8 mm
Dołna płyta:
8 mm
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
29 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działko 37 mm
Dodatkowe:
2 CKMy 7 mm
Wyamiary/masa
Dlugość:
3,5 m
Szerokość:
1,9 m
Wysokość:
1,9 m
Masa:
7 t
***