Pancerium na facebook

FT-17 CWS


W 1919 został utworzony pierwszy Polski pułk czołgów, powstał na bazie francuskiego 505. Pułku Czołgów. Dowódcy: mjr Jules Maré (21 III 1918 - 15 X 1919), ppłk Adolf Engel (do 26 XI 1919) wchodził w skład Armii Polskiej pod dowództwem gen. Hallera. W skład pułku wchodziło 120 czołgów lekkich FT-17 wyprodukowanych we Francji. W czerwcu 1919, 1. Pułk czołgów razem z całym wyposażeniem został przerzucony do Polski. Czołgi były uzbrojone następująco: 75 czołgów dysponowało działkiem 37 mm systemu Puteaux wz.18, 47 czołgów wyposażono w ciężki karabin maszynowy 8 mm Hotchkiss.
W 1924 kupiono we Francji FT-17 TSF który był pojazdem nie uzbrojonym a w jego nieruchomej nadbudowie zamontowanej w miejscu wieży umieszczono radiostację. Na początku lat 30. kupiono kilka pojazdów rozwojowych bazujących na FT-17. były to modele M26/27 i NC-27 pojazdy używano głównie do testów. W 1925 opracowano nowe gąsienice drobno ogniwowe, dzięki nim czołg poruszał się szybciej i zużywał mniej paliwa.

Czołg NC-27
Czołg NC-27

FT-17 CWS

W 1926 w zakładach CWS (Centralne Warsztaty Samochodowe) zbudowano 27 czołgów FT-17. Przy produkcji czołgów użyto części oryginalnych, natomiast kadłuby były złożone z płyt stalowych nieutwardzanych, głównym przeznaczeniem tych czołgów były szkolenia załóg.

Czołg FT-17 CWS
Czołg FT-17 CWS

FT-17 "Gazowy"

W 1926 jeden FT-17 został wyposażony w specjalny osprzęt umożliwiający stawianie zasłon dymnych. Po testach stwierdzono, nie przydatność tego pojazdu.

FT-17 Gazowy
FT-17 "Gazowy"

Drezyna pancerna R

W latach 1931-1933 opracowano podwozie szynowe, które przekształcało czołg FT-17 w drezynę pancerną. Drezyna była napędzana przez specjalny mechanizm podłączany bezpośrednio do skrzyni biegów FT-17 w taki sposób pojazd rozwijał prędkość do 45 km/h. Zasięg jazdy po torze wynosił do 320 km. Prowadnica była wyposażona w radiostację RKB/T.
Dzięki niej załoga drezyny mogła szybko przekazywać wyniki rozpoznania lub prowadzić obserwację podczas strzelania z dział pociągu ogniem pośrednim. W 1939 1.Dyon Poc.Panc.(Jabłonna) posiadał 16 FT-17, a 2.Dyon Poc.Panc.(Niepołomice) 16. Razem 32 cołgi.

Drezyna pancerna R
Drezyna pancerna R
Inne modyfikacje FT-17

W latach 30. FT-17 TSF był już zbyt przestarzały i postanowiono wykorzystać podwozia do zmontowania czołgów. Pojazdy te miały być wyposażone w nowe wieże zaprojektowane w Polsce. Były to wieże nieco większe umożliwiające montaż zarówno działa jak i CKMu. Lecz nie jest pewne czy doszło do przebudowy. Próbowano również unowocześnić starzejące się FT-17 poprzez montaż zawieszenia znanego z czołgu NC-27 i montaż nowych wież. Ostatecznie zaniechano modyfikacji z powodu zbyt dużych nakładów finansowych. Na wojnę w 1939 roku wyszło zgodnie z planem mobilizacyjnym 65 czołgów FT-17: 45 w trzech samodzielnych kompaniach czołgów lekkich i 20 w składzie pociągów pancernych.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy, 4-cylindrowy Renault 18CV o mocy 35 KM -FT-17
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
2-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -FT-17
Przednia płyta:
22 mm -FT-17
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
8 km/h -FT-17
Zasięg max:
70 km -FT-17
Pokonywanie rowów:
1.30m, 1.80m z ogonemm -FT-17
Pokonywanie ścian:
0,60 m -FT-17
Kąt podjazdu:
45o -FT-17
Uzbrojenie
Podstawowe:
działko krótkolufowe SA18 37 mm lub CKM 8 mm Hotchkiss -FT-17
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,95 m z ogonem -FT-17
Szerokość:
1,73 m -FT-17
Wysokość:
2,13 m -FT-17
Masa:
6,7 ton -FT-17
***