Pancerium na facebook

Czołgi 10TP i 14TP


Czołg pościgowy 10TP

Czołg był wzorowany na analogicznej konstrukcji amerykańskiej Christie, pojazd określono czołgiem pościgowym. Pracę nad pojazdem rozpoczęto w 1930, natomiast konstrukcja prototypu rozpoczęto w 1937. Konstrukcja czołgu była dość podobna do zachodniego odpowiednika. Pojazd mógł poruszać się zarówno na gąsienicach jak i kołach. Kadłub był szerszy, umożliwiło to zamontowanie KMu obok kierowcy i dwuosobowej wieży. Po zdjęciu gąsienic, zakładano je na błotniki, czołg mógł poruszać się na kołach.

Czołg pościgowy 10TP
Czołg pościgowy 10TP

Kierowanie odbywało się za pomocą pierwszej pary kół, druga para kół mogła zostać podniesiona hydraulicznie co dawało większą prędkość i manewrowość pojazdu, proces zdejmowania/zakładania gąsienic trwał 30-45 min. Problem z brakiem odpowiedniego silnika rozwiązano poprzez zakup w firmie Vimalert silnika American la France. Podczas prób terenowych stwierdzono problem z jazdą na kołach po drogach nie utwardzanych.

Czołg 10TP na kołach
Czołg 10TP na kołach

Czołg szturmowy 14TP

W trakcie powstawania czołgu 10TP, wdrążano nową konstrukcje oznaczoną jako czołg szturmowy 14TP. Był to prawie identyczny pojazd co 10TP z tym że zrezygnowano z możliwości jazdy na kołach. Usuniecie skomplikowanego mechanizmu przekładni, zaowocowało możliwością pogrubienia pancerza do 50mm i zwiększenia pojemności zbiorników paliwa.
Konstrukcje prototypu rozpoczęto w 1937, podobnie jak w poprzedniku problemem okazał się silnik. Do napędzania pojazdu potrzebny był znacznie mocniejszy silnik niż w przypadku 10TP. Odpowiedni silnik próbowano nabyć od niemieckiej firmy Maybach, która przeciągała sprzedaż aż do wybuchu wojny. Ostatecznie pojazd nigdy nie został ukończony. W planach była budowa bardziej udoskonalonego modelu oznaczonego jako 15TP.

Czołg szturmowy 14TP
Czołg szturmowy 14TP
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy American la France, 12-cylindrowy o mocy 210 km -10TP)
(silnik benzynowy Maybach, 12-cylindrowy o mocy 300 km -14TP)
Trakcja:
(gąsienicowo-kołowa -10TP)
(gąsienicowa -14TP)
Transmisja:
mechaniczna -oba modele
Załoga:
4-osobowa -oba modele
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty do 20 mm -10TP)
(stalowe płyty do 50 mm -14TP)
Przednia płyta:
(20 mm -10TP)
(50 mm -14TP)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
na gąsienicach 56 km/h, na kołach 75 km/h -10TP
Zasięg max:
210 km -10TP
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działko 37 mm Bofors wz. 37 -oba modele
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm wz. 30 -oba modele
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,4 m -oba modele
Szerokość:
2,55 m -10TP
Wysokość:
(2,2 m -10TP)
(2,18 m -14tp)
Masa:
(12,8 t -10TP)
(14 t -14TP)
***