Pancerium na facebook

Czołgi średnie 20-25TP


W latach 30. XX wieku trzy biura konstrukcyjne rozpoczęły pracę nad opracowaniem czołgu średniego. W projekt były zaangażowane biura konstrukcyjne: BBTBr.Panc. (Biuro Badań Technicznych Broni Pancernych), KSUS (Komitet ds. Uzbrojenia i Sprzętu) i PZInż (Państwowe Zakłady Inżynieryjne).

Czołg średni BBTBr.Panc.

Pojazd wzorowany na brytyjskiej konstrukcji AIEI i radzieckiej T-28. Czołg miał zostać wyposażony w trzy wieże, podstawowa uzbrojona w działo 75 mm i dwie wieżyczki uzbrojone w pojedynczy karabin maszynowy. Załoga czołgu miała się składać z siedmiu osób. Według projektu, czołg miał być napędzany silnikiem o mocy 500 km lub dwoma silnikami o łącznej mocy 600 km, masa pojazdu 23 tony.

Czołg średni BBTBr.Panc.
Czołg średni BBTBr.Panc.

Czołg średni KSUS wariant I

Pojazd bardzo podobny do czołgu opracowywanego przez biuro BBTBr.Panc. Tak jak jego poprzednik, czołg miał być wyposażony w trzy wieże, podstawowa uzbrojona w 75 mm działo i dwie mniejsze uzbrojone w karabiy maszynowe, pancerz grubości do 50mm. Załoga pojazdu składała się z sześciu osób. Czołg napędzany silnikiem o mocy 320 km, masa pojazdu miała wynosić 25 ton.

Czołg średni KSUS wariant I
Czołg średni KSUS wariant I

Czołg średni KSUS wariant II

Główna różnica w konstrukcji wariantu II to niższa tylna część czołgu. Pojazd napędzany dwoma silnikami o łącznej mocy 600 km. Opancerzenie i uzbrojenie i miało być jak w wariancie pierwszym. Załoga składała się z sześciu osób.

Czołg średni KSUS wariant II
Czołg średni KSUS wariant II
Czołg średni PZinż

W 1939 rozpoczęto pracę nad opracowywaniem czołgu średniego w PZinż. Była to zupełnie inna konstrukcja, wyposażona w pojedynczą wieże i zawieszenie podobne do typu Christie. Czołg ten był projektem wdrażanym razem z czołgiem 14TP.
Pojazd miał być napędzany silnikiem benzynowym o mocy 300 km lub silnikiem diesla o mocy 250 km. Uzbrojenie składało się z działa 75 mm i trzech karabinów maszynowych. Załoga miała składać się z sześciu osób, masa czołgu wynosiła 25 ton. Pojazd miał być wyposażony w obrotowy peryskop Gundlacha, możliwe że Niemcy nazwali ten czołg T-39.

Czołg średni PZinż
Czołg średni PZinż
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy o mocy 500 km lub dwa o łącznej mocy 600 km -BBTBr.Panc.)
(silnik benzynowy o mocy 320 km lub dwa o łącznej mocy 600 km -KSUS I)
(dwa silniki benzynowe o łącznej mocy 600 km -KSUS II)
(silnik benzynowy o mocy 300 km lub silnik diesla o mocy 250 km -PZinż)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(7 osobowa -BBTBr.Panc.)
(6 osobowa -KSUS I-II, PZinż)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty -wszystkie
Przednia płyta:
50 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(40 km/h -BBTBr.Panc., KSUS I)
(45 km/h -KSUS II)
(50 km/h -PZinż)
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 75 mm -wszystkie
Dodatkowe:
(2 CKMy 7,92mm -BBTBr.Panc., KSUS I-II)
(1 CKM 7,92 mm -PZinż)
Wyamiary/masa
Dlugość:
7,3 m -BBTBr.Panc., KSUS I-II
Szerokość:
2,6 m -BBTBr.Panc., KSUS I-II
Wysokość:
(2,6 m -BBTBr.Panc.)
(2 m -KSUS I-II)
Masa:
(23 t -BBTBr.Panc.)
(25 t -KSUS I-II, PZinż)
***