Pancerium na facebook

Czołgi 7TP i 9TP


Czołg lekki 7TP

W 1930 kupiono 38 czołgów lekkich Vickers E na podstawie których miały powstać analogiczne konstrukcje. Prototyp pierwszego czołgu opartego na Vickersie powstał w 1934, pojazd nazwany VAU33 był napędzany szwajcarskim silnikiem Sauer produkowanym na licencji w Polsce. Konstrukcja zawieszenia nadal opierała się na pierwowzorze, pancerz został pogrubiony. Po udanych testach pojazd trafił do produkcji, otrzymał nazwę 7TP. Czołg był produkowany w dwóch wersjach początkowo w dwu wieżowej później tylko jedno wieżowej.

Czołg lekki 7TP 1-wieżowy
Czołg lekki 7TP 1-wieżowy

Jednowieżowy 7TP był uzbrojony w działo 37 mm Bofors wz. 37 i karabin maszynowy 7,92 mm Browning wz. 30, wersja dwu wieżowa była uzbrojona w dwa KMy 7,92 mm Browning wz. 30. Pojazd był produkowany do 1939, łącznie wyprodukowano 132 maszyny z planowanych 412. 7TP nie ustępował możliwościami niemieckim czołgom lekkim.

Czołg lekki 7TP 2-wieżowy
Czołg lekki 7TP 2-wieżowy

Czołg lekki 7TP (wz.39)

Modyfikacja 7TP wersji jedno wieżowej, opracowana przed wojną. Szkielet pojazdu był wykonany z aluminium, pyty były łączone spawem, pancerz został pogrubiony, gąsienice poszerzono. W 1939 w PZinż wykonano dwa prototypy ulepszonego 7TP wyposażone w silniki Sauer CT1D, testy prototypów były udane. Do 1940 miało powstać sto czołgów nowego typu. Niestety ta wersja nie trafił do produkcji seryjnej.

Czołg lekki 7TP (wz.39)
Czołg lekki 7TP (wz.39)

Czołgi te były na wyposażeniu dwóch batalionów pancernych (2. w Żurawicy i 3. w Warszawie). W organizacji pokojowej występowały w ilości po 2 kompanie (po 11 czołgów ? czołg dowódcy kompanii + 2 plutony po 5 czołgów) w obydwu wymienionych batalionach, oraz w kompanii pancernej (5 czołgów) w batalionie w Warszawie. Cała pozostała ilość czołgów konieczna do sformowania dwóch batalionów czołgów zgromadzona była w parkach pancernych tych batalionów.
W organizacji wojennej występowały w składzie dwóch batalionów czołgów lekkich (1. mobilizowany w Warszawie i 2. mobilizowany w Żurawicy) liczących po 49 czołgów (w każdym: czołg dowódcy batalionu + 3 kompanie po 16 czołgów ? czołg dowódcy kompanii + 3 plutony po 5 czołgów)

Pierwotnie planowano sformowanie 10 batalionów po 49 czołgów. Z biegiem czasu plany modyfikowano (redukowano). W momencie zapadnięcia decyzji zakupu we Francji czołgów R-35, ilość czołgów w WP miała umożliwić sformowanie 6 batalionów czołgów lekkich (po 49 czołgów) oraz dwie kompanie czołgów lekkich dla batalionów czołgów mieszanych (w Brygadach Motorowych).
Planowano też wyposażenie w czołgi 7TP pociągów pancernych w miejsce czołgów FT-17 (przeprowadzono nawet z wynikiem pomyślnym stosowne próby). Najprawdopodobniej byłyby to wozy 1-wieżowe najstarszych serii produkcyjnych, przebudowane wzorem FT-17 do eksploatacji na prowadnicach szynowych, jako drezyny średnie.

Dane Techniczne
Napęd:
(silnik diesla Saurer VBLDb, 6-cylindrowy o mocy 110 KM -7TP)
(silnik diesla Saurer CT1 D, 6-cylindrowy o mocy 105 KM -7TP wz.39)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
3-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
130 l -7TP
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane, do 17 mm -7TP)
(stalowe płyty do 40 mm -9TP)
Przednia płyta:
(17 mm -7TP) (40 mm -9TP)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
37 km/h -7TP
Zasięg max:
160 km -7TP
Pokonywanie rowów:
1,8m -7TP
Pokonywanie ścian:
1 m -7TP
Kąt podjazdu:
35o -7TP
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 37 mm Bofors wz. 37 -7TP 1-wieżowy)
(2 CKMy 7,92 mm Browning wz. 30 -7TP 2-wieżowy)
Dodatkowe:
CKM 7,92 mm Browning wz. 30 -7TP 1-wieżowy
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,88 m -7TP
Szerokość:
2,43 m -7TP
Wysokość:
2,3 m -7TP
Masa:
(9,9 t -7TP) (11,2 t -9TP)
***