Pancerium na facebook

Pojazdy PZInż. 130-160


Czołg pływający (PZInż.130)

Pojazd powstawał razem z czołgiem 4TP od 1935 r. w Państwowych zakładach inżynieryjnych. Czołg wzorowano na brytyjskiej konstrukcji Carden-Loyd w PZInż.130 zastosowano zawieszenie wahaczy wózków na wałkach i rurach skrętnych, silnik PZInż.425 i obrotowy peryskop. Podczas konstrukcji w PZInż.130 użyto części znanych z 4TP min. silnik, układ napędowy i zawieszenie.
By poprawić możliwości poruszania się w wodzie, pojazd był "odchudzany" np. koła i gąsienicę były lżejsze niż w 4TP. Prototyp czołgu został ukończony w 1937 i w tym samym roku odbyły się testy, czołg wypadł pozytywnie. Ostatecznie czołg podzielił los 4TP i nie trafił do seryjnej produkcji.

Czołg pływający (PZInż.130)
Czołg pływający (PZInż.130)

Czołg 4TP (PZInż. 140)

W 1935 rozpoczęto opracowywanie czołgu w Państwowych zakładach inżynieryjnych (PZInż.) projekt czołgu oznaczono numerem 140. Głównym projektantem czołgu był inż. Edward Habich. Pojazd był wzorowany na podobnej konstrukcji brytyjskiej, zastosowano w nim zawieszenie kół na wałkach skrętnych i silnik PZInż.425 polskiej produkcji. Na początku 1937 zdecydowano o zastąpieniu w przyszłości tankietek czołgiem PZInż.140 oznaczonego jako 4TP. Prototyp został ukończony w 1937 i w sierpniu tego roku odbyły się testy terenowe, które pojazd ukończył z powodzeniem.
Planowano uzbrojenie czołgu w działko 20 mm FK-A wz. 38 i karabin maszynowy 7,92 mm wz. 30 ostatecznie przeprowadzono jedynie próby. Ostatnia próba prototypu odbyła się w 1939, chociaż czołg był udaną konstrukcją to nie zdecydowano o uruchomieniu seryjnej produkcji 4TP.

Czołg 4TP (PZInż. 140)
Czołg 4TP (PZInż. 140)

Działo samobieżne (PZInż.160)

W czasie opracowywania czołgów PZInż.130 i PZInż.140, inż. Edward Habich opracował projekt działa samobieżnego PZInż.160. Zawieszenie, układ napędowy i silnik miały być takie same jak w 4TP. Głównym uzbrojeniem PZInż.160 miało być działo 37 mm Bofors wz. 36 i dwa karabiny maszynowe 7,92 mm jeden umieszczony nad działem, drugi w pozycji przeciwlotniczej. Projekt działa samobieżnego PZInż.160 pozostał na papierze.

Działo samobieżne (PZInż.160)
Działo samobieżne (PZInż.160)
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy PZInż.425, 8-cylindrowy o mocy 95 km -wszystkie
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(2 osobowa -4TP, PZInż.130)
(4 osobowa -PZInż.160)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty do 17 mm -4TP)
(stalowe płyty do 8 mm -PZInż.130)
Przednia płyta:
(17 mm -4TP)
(8 mm -PZInż.130)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(55 km/h -4TP)
(60 km/h na lądzie, 10 mk/h w wodzie -PZInż.130)
(50 mk/h -PZInż.160)
Zasięg max:
(450 km -4TP)
(360 km -PZInż.130)
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działko 20 mm FK.-A wz. 38 -4TP)
(CKM 7,92mm Hotchkiss wz. 30 -PZInż.130)
(działo 37 mm Bofors wz. 36 -PZInż.160)
Dodatkowe:
CKM 7,92mm wz. 30 -PZInż.4TP
Wyamiary/masa
Dlugość:
(3,84 m -4TP)
(4,22 m -PZInż.130)
(3,84 m -PZInż.160)
Szerokość:
2,08 m -wszystkie
Wysokość:
(1,75 m -4TP)
(1,88 m -PZInż.130)
Masa:
(4,33 t -4TP)
(3,92 t -PZInż.130)
(4,3 t -PZInż.160)
***