Pancerium na facebook

Tankietki TK


Tankietki TK-1 i TK-2

W 1929 na bazie brytyjskiej tankietki Carden Loyd Mk. VI rozpoczęto prace nad polskim odpowiednikiem. Pracę nad projektem prowadził major T. Trzeciak w Biurze Konstrukcyjnym Broni Pancernych Wojskowego Instytutu Badań Inżynierii. Tak jak w pierwowzorze, konstrukcja TK była otwarta z góry, co umożliwiało prowadzenie ognia przez załogę jak i ostrzał przeciw lotniczy z KMu wz. 25.
TK-1 i TK-2 różniły się między sobą, budową zawieszenia, ulokowaniem silnika i chłodzenia. Do napędzania TK użyto Amerykańskiego silnika Ford. Testy terenowe odbyły się w 1930 w Modlinie. TK-1 i TK-2 nie trafiły do produkcji seryjnej, natomiast na ich podstawie rozpoczęto pracę nad kolejnymi tankietkami.

Tankietki TK-1 i TK-2
Tankietki TK-1 i TK-2

Tankietka TK-3

W 1931 rozpoczęły się pracę nad kolejną tankietką. Projekt nadzorował major T. Trzeciak w Państwowych Zakładach Inżynieryjnych. Konstrukcja TK-3 była w pełni zakryta, wewnątrz załoga znajdowała się w jednej kabinie razem z silnikiem Ford. Tankietka byłą chroniono pancerzem o grubości do 8 mm, pancerz był składany z stalowych płyt łączonych nitami. Głównym uzbrojeniem pojazdu był karabin maszynowy Hotchkins wz. 25.
Zawieszenie składało się z dwóch wózków nośnych(po dwa koła na wózek) po obu stronach pojazdu, amortyzowane przez resory. Do tankietki można było doczepić przyczepę opancerzoną do przewozu amunicji lub paliwa. TK-3 był konstruowany w zakładach Ursus od 1931 roku. Prowadzono również próbę montowania cięższego uzbrojenia, ale pozostało to w fazie projektu.

Tankietka TK-3
Tankietka TK-3

Tankietka TKD

Pojazd był działem samobieżnym opartym na konstrukcji TK-3. Pracę nad tankietką rozpoczęto w 1932 roku. Pojazd został pozbawiony górnej osłony, zawieszenie zostało wzmocnione a gąsienice poszerzone. Początkowo próbowano uzbroić tankietkę w działo 37 mm produkcji francuskiej, ale ostatecznie uzbrojono pojazd w działo 47 mm polskiej produkcji. Do 1935 wyprodukowano 4 tankietki TKD, rozważano również uzbrojenie TKD w działko 20 mm.

Tankietka TKD
Tankietka TKD
Tankietka TKF

Zmodyfikowana wersja TK-3 wyposażona w silnik Fiat polskiej produkcji. Pojazd dodatkowo wyposażono w drugi karabin maszynowy wz. 28 Browning. Do czasu opracowania wersji TKS wyprodukowano około 20 TKF.

Platforma AT-1

By przyspieszyć przerzut TK-3 w 1931 opracowano specjalną platformę oparta na podwoziu ciężarówki Ursus. Platformę wyposażono w pneumatyczne koła podwójne z tyłu i pojedyncze z przodu. Do napędzania i kierowania platformy wykorzystywano specjalny mechanizm podłączany do załadowanej tankietki. Ostatecznie stwierdzono małą przydatność platformy AT-1, powstało zaledwie kilka egzemplarzy.

Platforma AT-1
Platforma AT-1
Tankietka TK-3 20 mm

W 1938 jedna tankietka TK-3 została wyposażona w działko 20 mm FK-A. Przednią część nadbudowy wydłużono by pomieścić działko, dodatkowo pojazd został wyposażony w peryskop Gundlacha. Przezbrajanie TK-3 miało rozpocząć się w 1939 w zakładach PZinż.

Tankietka TK-3 20 mm
Tankietka TK-3 20 mm
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy Ford, 4-cylindrowy o mocy 40 km -TK-1-3, TKD) (silnik benzynowy Fiat, 4-cylindrowy o mocy 42 km -TKF)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
2-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszystkie
Przednia płyta:
8 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(48 km/h -TK1, TK-2) (46 km/h -TK-3, TKD) (40 km/h -TKF)
Zasięg max:
200 km -TK-3
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(CKM 7,92 mm Hotchkins wz.25 -TK-1-3, TKF) (działo 47 mm -TKD) (działko 20 mm FK-A -TK-3)
Dodatkowe:
CKM 9 mm wz.28 -TKF
Wyamiary/masa
Dlugość:
(2,35 m -TK-1, TK-2) (2,58 m -TK-3)
Szerokość:
1,78 m -TK-3
Wysokość:
(1,22 m -TK-1, TK-2) (1,32 m -TK-3)
Masa:
(1,75 t -TK-1, TK-2) (2,4 t -TK-3)
***