Pancerium na facebook

Vezdehod


Powstanie Vezdehoda

W 1914 Aleksander Prochowshikov przedstawił projekt pojazdu, który w odróżnieniu od samochodów mógł poruszać się w dowolnym terenie. Sam pojazd został nazwany przez swego konstruktora Vezdehod - Terenówka. Według założeń projektu pojazd występował w dwóch wersjach różniących się podwoziem. W pierwszej wersji, Vezdehod miał być poruszany za pomocą jednej gąsienicy za sterowanie odpowiadały koła umieszczone w przedniej części. W drugiej wersji, Vezdehod był poruszany za pomocą dwóch gąsienic tak jak w normalnym czołgu.

Vezdehod w wersji jedno gąsienicowej
Vezdehod w wersji jedno gąsienicowej

Na początku 1915 projekt Vezdehoda został zaakceptowany, lecz by zmniejszyć koszta budowy wybrano pierwszą wersje pojazdu. Na budowę Vezdehoda przeznaczono około 10 tyś rubli. W maju 1915 pojazd był gotowy w tym samym miesiącu odbył się pierwszy test pojazdu. Podczas testów terenowych pojazd niemiał dużych problemów w poruszaniu się w terenie w którym grzęzły samochody. W konstrukcji pojazdu wykorzystano sporo części samochodowych, na potrzeby testów pojazd nie został wyposażony w wieże.

Vezdehod w wersji dwu gąsienicowej
Vezdehod w wersji dwu gąsienicowej

Jednak pod koniec 1915 dalsze prace nad Vezdehodem zostały wstrzymane, tłumaczono to brakiem odpowiedniego zaplecza technicznego i funduszy. W 1916 po raz pierwszy użyto czołgów, pisały o tym gazety jak i o tym że wstrzymano pracę nad rosyjskim pojazdem tego typu. Opinia publiczna jak i nagła potrzeba wyposażenia armii w nowy typ broni, doprowadziły do wznowienia prac nad Vezdehodem.

Vezdehod podczas testów
Vezdehod podczas testów

Vezdehod Nr. 2

W 1916 wznowiono prace nad Vezdehodem, zakładano unowocześnienie starej konstrukcji. W nowej wersji, gąsienica była naciągnięta na cztery cylindryczne koła, ostatni z cylindrów był połączony z napędem, po jego bokach zamontowano koła wspomagające. Tak jak w poprzedniej wersji sterowanie odbywało się za pomocą kół umieszczonych z przodu.

Vezdehod Nr. 2
Vezdehod Nr. 2

Podczas jazdy po drodze pojazd poruszał się na czterech kołach, gdy wjeżdżał w trudny teren koła pod ciężarem pojazdu zakopywały się a trakcje przejmowała gąsienica. Pojazd miał dysponować opancerzeniem do 8 mm grubości. Planowano montaż aż trzech KMów Maxim, biorąc pod uwagę że była to dosyć mała konstrukcja. Niestety pracę nad pojazdem zostały wstrzymane na wskutek wybuchu rewolucji. W 1941 Aleksander Prochowshikov został zatrzymany pod zarzutami szpiegostwa i rozstrzelany.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy, o mocy 20 km -wszystkie
Trakcja:
kołowo-gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
1 osobowa -Vezdehod
2 osobowa -Vezdehod/2
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszystkie
Przednia płyta:
8 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
8 km/h -Vezdehod
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
1 CKM 7,62 Maxim -Vezdehod
3 CKMy 7,62 Maxim -Vezdehod/2
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
3,35 m
Szerokość:
2 m
Wysokość:
2,10 m
Masa:
brak danych
***