Pancerium na facebook

Czołgi kołowe


Czołg Car

W 1914 r. inż. N. Lebedenko zaprojektował i z poparciem Cara Mikołaja II zbudował prototyp maszyny bojowej, testy poligonowe odbywały się w 1915 r. Sam pojazd był dosyć oryginalną konstrukcja przypominającą bicykl, przednie koła o średnicy 9 m pomiędzy nimi znajdowała się kabina załogi, pod nią jedna z wieżyczek, po bokach umieszczono wieżyczki artyleryjskie, rama nośna prowadziła od kabiny do tylnego koła średnica 1.5 m. Pojazd była napędzany, dwoma silniki Maybach o łącznej mocy 500 km. Silniki pozyskano z wraku zestrzelonego zeppelina.

Potężne koła przednie miały ułatwić pokonywanie trudnego terenu, niestety po testach poligonowych okazało się że napęd jest za słaby, dodatkowo pojazd został źle wyważony i przy poruszaniu się tylne koło ugrzęzło w ziemi.

Komisja wojskowa stwierdziła że pojazd jest niepraktyczny i ostatecznie zaniechano dalszą dotacje projektu, rozważano użycie mocniejszych silników, lecz z braku środków porzucono pojazd na poligonie. Czołg Car został zabrany z poligonu i złomowany dopiero w 1923 r.

Czołg Car
Czołg Car

Inne projekty

W tam tym czasach idea kołowej maszyny bojowej, była bardzo rozpowszechniona z uwagi na to, że taki pojazd jest o wiele prostszy w budowie niż pojazd gąsienicowy. W Rosji powstały dwa projekty konkurencyjne z czołgiem Lebedenko. Pierwszy z nich to pojazd 10-kołowy o masie 50 ton. Koła dużego gabarytu, 6 napędowych i 4 sterujące. Pojazd miał być chroniony pancerzem grubości do 9 mm i być uzbrojony w 6 dział i 6 CKMów Maxim.

Drugi projekt powstał w 1915 r. pojazd zamiast kół miał być wyposażony w 6 walców, 2 z nich miało służyć do skręcania. Pojazd o masie do 200 ton, wysokość do 7 m. Opancerzenie o grubości 20-30 mm, uzbrojenie miało składać się z 2 haubic i 10 CKMów Maxim. Pojazd miał być napędzany silnikiem o mocy 300 km. Pojazdy te pozostały w formie projektów.

Dane Techniczne
Napęd:
2 silniki benzynowe Maybach o lącznej mocy 500 km
Trakcja:
kołowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
10-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
Stalowe płyty nitowane
Przednia płyta:
10 mm
Boczne płyty:
10 mm
Tyłna płyta:
10 mm
Górna płyta:
10 mm
Dołna płyta:
10 mm
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
12 km/h
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
2 działa 76.2 mm
Dodatkowe:
8-10 CKMów Maxim 7.62 mm
Wyamiary/masa
Dlugość:
17,80 m
Szerokość:
9 m
Wysokość:
12 m
Masa:
40 ton
***