Pancerium na facebook

Amerykańskie pojazdy pancerne 1919-1938

Pancerium czołgi

Do lat 30tych oddziały pancerne USA były wyposażone w dostarczone przez Brytyjczyków czołgi ciężkie Mark IV-V i francuskie FT-17 na podstawie których, później produkowano czołgi SIX-TON. W latach 1918-1919 powstawało kilka amerykańskich prototypów, Skeleton Tank (czołg szkielet) konstrukcja pozbawiona opancerzenia, czołgi parowe w tym jeden z miotaczem ognia, HOLT czołg z napędem hybrydowym (benzynowo-elektrycznym).

Żaden z proponowanych pojazdów, nie spełniał oczekiwań wojska, poza lekkim czołgiem 3TON zbudowanym głównie z części samochodowych (Ford T). 3TON miał powstać w ilości sięgającej 15 tyś. maszyn, z czego do końca wojny wyprodukowano zaledwie 15 czołgów.

W latach 20. oddziały pancerne były przydzielone do wsparcia piechoty. Zakładano że potrzebne są dwa typy czołgów do 5ton i 15ton. W miedzy czasie powstało kilka prototypów M1921-1922 które doprowadziły do powstania czołgu TI.

W między czasie inż. Christie opracowywał własne czołgi, z dosyć innowacyjnym zawieszeniem, które po zdjęciu gąsienic pozwalało poruszać się na kołach. Na podstawie czołgów Christie powstały czołgi T2-T4 na bazie których zbudowano T5 i T7, ale już z zupełnie innym zawieszeniem. Ostatecznie skomplikowane zawieszenie Christie przyjęło się w czołgach BT, budowanych w ZSRR.

Jako że kawaleria nie mogła mieć czołgów, dlatego też tego typu pojazdy przemianowywano na Combat Car (pojazd bojowy). Na potrzeby kawalerii powstały czołgi T2 oparte na większych TIE4 i T5. W latach 30. pojawiły się lekkie czołgi M2AI i MI na podstawie których powstała cala seria czołgów.

Co do średnich czołgów to w 1927 zbudowano czołg MI który był bardzo podobny do Brytyjskiego MK1. W 1938 zbudowano czołg średni T5 na bazie czołgu Christie ale jego modele seryjne M2 i M2AI były już na zupełnie innym zawieszeniu.

***