Pancerium na facebook

Czołgi średnie 1918-1930


Czołg średni M1921

W 1918 postanowiono opracować plan rozwoju nowych czołgów, pojazdy miały zawierać cechy znane z czołgów Renault FT i Mark VIII. Pracę nad nowym czołgiem rozpoczęto w 1919 pod nadzorem wojskowej komisji. Czołg miał spełniać następujące wymagania: posiadać działo umieszczone w obrotowej wieży, dysponować opancerzeniem mogącym powstrzymać nabój kalibru .50, pokonywać okopy do 2,74 m szerokości, załoga miała składać się z pięciu osób a sam pojazd miał ważyć do 20 ton.
Pierwszy pojazd który spełnił tę wymagania został zbudowany w 1921 w zakładach Rock Island Arsenal, czołg oznaczono jako M1921 był też znany jako średni czołg A. Uzbrojenie jak to założono wcześnie, zostało umieszczono w pełno obrotowej wieży, umieszczonej z przodu pojazdu. Samo uzbrojenie składało się z działa 57 mm i KMu .30 Browning. Na głównej wieży zamontowano wieżyczkę uzbrojoną w drugi KM, zbudowano jedynie prototyp.

Czołg średni M1921
Czołg średni M1921

Czołg średni M1922

Wzorowany na swoim poprzedniku M1921 i brytyjskim czołgu średnim D, został skonstruowany w 1923 w zakładach Rock Island Arsenal. Czołg dysponował podwoziem które z tyłu było znacznie wyższe niż z przodu, miało to umożliwić pojazdowi o wiele lepsze pokonywanie okopów. W tych czasach rozwój czołgów był hamowany przez limit tonażu który wynosił jedynie 15 ton, przyczyną tego były problemy z transportem cięższych pojazdów. Po ukończeniu prac nad M1922 okazało się że masa, znacznie przekroczyła dopuszczalną normę i wynosiła 25 ton, jednak ostatecznie zdecydowano o kontynuowaniu dalszych prac na czołgiem.

Czołg średni M1922
Czołg średni M1922

Czołg średni T1

Dalsze pracę nad rozwojem czołgów średnich doprowadziły do powstania kolejnego modelu tym razem oznaczonego jako T1. Pojazd ukończono w 1925, sam czołg zawierał cechy swych poprzedników. Początkowo pojazd został wyposażony w silnik Packarda. W 1928 czołg uległ modyfikacji, stary silnik zastąpiono nowym silnikiem Liberty, sam pojazd został oznaczony jako T1E1

Czołg średni T1
Czołg średni T1
Czołg średni T2

Pojazd powstał w 1930 w zakładach J. Cunnigham Sons & Co. Czołg wzorowano na Brytyjski czołg średni MK I. Uzbrojenie składało się z pół-automatycznego działa 47 mm i KMu .50 Browning całość umieszczono w wieży, w przedniej części nadwozia umieszczono działo 37 mm i KM .30 Browning. Był to pierwszy czołg który spełnił wymagania co do wagi do 15 ton, powstał jedynie prototyp.

Czołg średni T2
Czołg średni T2
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy Murray-Tregurtha o mocy 250 km -M1921, M1922)
(silnik benzynowy, 8-cylindrowy Packard o mocy 200 km -T1)
(silnik benzynowy, 12-cylindrowy Liberty o mocy 312 km -T2)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
4-osobowa -wszytkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane -M1921, M1922, T1)
(stalowe płyty nitowane -T2)
Przednia płyta:
(20 mm -M1921, M1922, T1)
(7 mm -T2)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(16 km/h -M1921)
(24 km/h -M1922)
(22,5 km/h -T1)
(40 km/h -T2)
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 57 mm -M1921, M1922, T1)
(działo 47 mm -T2)
Dodatkowe:
(1 CKM .50 Browning i CKM .30 Browning -M1921, M1922, T1)
(działo 37 mm, 1 CKM .50 Browning i CKM .30 Browning -T2)
Wyamiary/masa
Dlugość:
(6,57 m -M1921, T1)
(7,72 m -M1922)
(4,87 m -T2)
Szerokość:
(2,43 m -M1921, T1)
(2,68 m -M1922)
(2,43 m -T2)
Wysokość:
(2,89 m -M1921, T1)
(2,74 m -M1922)
(2,80 m -T2)
Masa:
(23 t -M1921)
(25 t -M1922)
(22 t -T1)
(15,6 t -T2)
***