Pancerium na facebook

Six-ton M1917


Co raz częstsze użycie czołgów zmusiło amerykańskie dowództwo do utworzenia własnych batalionów pancernych, wybór pojazdu padł na Francuzki Renault FT-17, na podstawie licencji rozpoczęto przygotowania do produkcji tego czołgu na terenie USA.

Czołg został przystosowany do produkcji masowej, oraz wprowadzono w nim kilka zmian - drewniano stalowe koła zastąpiono odlewanymi kołami stalowymi, zamontowano osłonę oddzielającą kabinę załogi od silnika, zamontowano silnik Buda 42 km z elektrycznym zapłonem, mocowanie uzbrojenia przebudowano tak by można było montować KM .30 lub 37 mm działko.

Czołg został nazwany SIX-TON - sześcio tonowy, początkowo zamówiono 1.200 szt. później zamówienie zwiększono do 4.400 szt. Czołgi produkowano w zakładach "Yan Dorn Iron Works", "Maxwell Motor Co." i "C. L. Best Tractor Co." prace były nadzorowane przez amerykański departament wojskowy.

Do 2 listopada 1918 r. wyprodukowano 64 pojazdy z czego 10 trafiło do Francji przed końcem wojny, łącznie wyprodukowano 950 czołgów. SIX-TON pozostał standardowym lekkim czołgiem USA aż do 1931 r. w 1940 r. 329 pojazdów wysłano do Kanady, gdzie były używane do szkolenia załóg pancernych.

Czołg Six-ton M1917
Czołg Six-ton M1917

Czołg Six-ton M1917AI

W 1929 r. podjęto probe zmodernizowania czołgów six-ton. Czołg został powiększony by pomieścić nowy mocniejszy silnik chłodzony powietrzem, wymieniono również sprzęgło i gąsienice. Czołgi modernizowano na potrzeby nowo powstałej jednostki pancernej w 1930. Testy poligonowe wykazały poprawę prędkości jak i mniejszą awaryjność, jednak ostatecznie zdecydowano na zaprzestanie dalszych prac. Zmodernizowany tylko 6 czołgów six-ton m1917.

Czołg Six-ton M1917AI
Czołg Six-ton M1917AI
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, 4-cylindrowy Buda o mocy 42 km -M1917)
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy Franklin o mocy 100 km -M1917AI)
Trakcja:
gąsienicowa -oba modele
Transmisja:
mechaniczna -oba modele
Załoga:
2-osobowa -oba modele
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -oba modele
Przednia płyta:
10 mm -oba modele
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(8,8 km/h -M1917)
(16 km/h -M1917AI)
Zasięg max:
48 km -oba modele
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działko 37mm lub KM .30 M1919 -oba modele
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
(5,02 m z ogonem -M1917)
(5,18 m z ogonem -M1917AI)
Szerokość:
1,73 m
Wysokość:
2,13 m
Masa:
(7,2 t -M1917)
(7,1 t -M1917AI)
***