Pancerium na facebook

Brytyjskie pojazdy pancerne 1919-1938

Pancerium czołgi

Po wojnie Wielka Brytania przeżywała kryzys gospodarczy, cięcia odbiły się również na rozwoju broni pancernej. W latach 20. Powstało kilka tankietek, Morris-Martel i Crossley-Martel, oraz bardzo popularne tankietki Carden-Loyd na podstawie których powstało wiele zagranicznych odpowiedników w tym TKS.

W 1923 powstał czołg średni Vickers Mk I, był to pierwszy brytyjski czołg wyposażony w pełno obrotową wieże. W 1929 wyprodukowano lekki czołg Mk I który był rozwijany do modelu Mk VI. Do 1938 podstawowymi czołgami na wyposażeniu były średnie Mk I i Mk II.

Największym producentem czołgów w Wielkiej Brytanii był Vickers. W latach 30. w zakładach Vickersa powstało bardzo duża ilość czołgów, które również były przeznaczone na eksport. W większości przypadków eksportowe czołgi były odpowiednikami pojazdów tworzonych dla wojska.

Najbardziej udanym czołgiem eksportowym był Vickers 6ton produkowany w wersji jedno i dwu wieżowej. 6ton był sprzedawany do wielu krajów, na jego podstawie zbudowano min. Polski czołg 7TP i radziecki T-26. W latach 1926-1930 powstało kilka czołgów wielowieżowych były to Independent i 16ton, czołgi te pozostały w stadium prototypu.

Brytyjska doktryna pancerna wyróżniła trzy typy czołgów, krążowniki – pojazdy szybkie z średnim opancerzeniem i uzbrojeniem przeznaczone do zwalczania innych czołgów, czołgi wsparcia piechoty przeznaczone do zwalczania stanowisk ogniowych i robienia przejść dla piechoty oraz lekkie czołgi lub tankietki przeznaczone do zwiadu.

W latach 30. powstało kilka czołgów eksperymentalnych A9-A12, na podstawie tych czołgów później powstanie czołg Matilda. W 1937 kupiono czołg Christie na bazie którego zbudowano A13 już na zupełnie nowym zawieszeniu, na bazie A13 powstaną nowe krążowniki w latach 40 XX wieku.

***