Pancerium na facebook

Czołg Vickers MK I


Czołg Vickers MK I

Pracę nad pojazdem rozpoczęto w 1922, pierwsze seryjne czołgi zostały dostarczone do jednostek pancernych w 1924. Był to pierwszy, seryjnie produkowany, brytyjski czołg z pełno obrotową wieżą. Sprężynowe zawieszenie pozwoliło osiągać większe prędkości, niż było to możliwe w starszych konstrukcjach. Uzbrojenie składało się z działa 3pdr, czterech karabinów maszynowych zamontowanych w wieży i dwóch w tylnej części nadwozia. Chociaż MK I był lekkim czołgiem to został zaklasyfikowany jako czołg średni.

Czołg Vickers MK I
Czołg Vickers MK I

Czołg Vickers MK IA

Zmodyfikowana wersja MK I, wyprodukowana w 1924 w zakładach Vickers-Armstrong. Pojazd wyposażono w lepszy pancerz, dodatkowe włazy w przedziale kierowcy i mocowanie dla KMu przeciwlotniczego.

Czołg Vickers MK IA
Czołg Vickers MK IA

Czołg MK IA Special (L) India

Dwie żeńskie (uzbrojone wyłącznie w KMy) wersje tego czołgu, zostały przystosowane do użycia na terenie Indii w 1926. Pojazd został uzbrojony wyłącznie w broń maszynową, dodatkowo usprawniono system wentylacji.

Czołg Vickers MK IA*

Zmodyfikowana wersja MK IA, przezbrojona w pojedynczy karabin maszynowy Vickers .303 w wieży. Wieża została wyposażono w kopule obserwacyjną.

Czołg Vickers MK IA*
Czołg Vickers MK IA*
Czołg Vickers MK I.C.S

Tym razem wersja MK IA została przystosowana do roli wsparcia ogniowego. Zamiast działa pojazd wyposażono w moździerz.

Czołg MK I gąsienicowo-kołowy

Pojazd zbudowano w zakładach Vickers-Armstrong w 1926. Był to standartowy czołg MK I wyposażony w dodatkowe opuszczane koła, które miały umożliwić osiąganie większych prędkości na drogach. Mechanizm opuszczania-podnoszenia dodatkowych kół, był napędzany przez silnik czołgu, zmiany typu trakcji, trwała około minutę. Ostatecznie projekt porzucono, powodem był byt drogi koszt, dodatkowego podwozia kołowego.

Czołg MK I gąsienicowo-kołowy
Czołg MK I gąsienicowo-kołowy
Czołg MK I (Ricardo C.I.)

Eksperymentalna wersja MK I wyposażona w silnik diesla Ricardo. Pojazd nie wszedł do seryjnej produkcji.

Czołg MK I (Ricardo C.I.)
Czołg MK I (Ricardo C.I.)
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik diesla, 4-cylindrowy Ricardo o mocy 90 km - MK I Ricardo)
(silnik benzynowy, 8-cylindrowy Armstrong-Siddeley o mocy 90 km - reszta modeli)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
5 osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane -MK I, MK IA, MK IA S)
(stalowe płyty nitowane -reszta modeli)
Przednia płyta:
(6,5 mm -MK I, MK IA, MK IA S)
(8 mm -reszta modeli)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(16 km/h na gąsinicach 32 km/h na kołach -MK I z kołami)
(24 km/h -reszta modeli)
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 3pdr QF i 4 CKMy .303 w wieży -MK I, MK IA)
(4 CKMy .303 w wieży -MK IA India)
(działo 3pdr QF i 1 CKM .303 w wieży -MK IA*, MK I z kołami, MK I Ricardo)
(moździerz 15pdr i 1 CKM .303 w wieży -MK ICS)
Dodatkowe:
2 CKMy .303 Vickers -wszystkie
Wyamiary/masa
Dlugość:
5,36 m -wszystkie
Szerokość:
2,77 m -wszystkie
Wysokość:
2,83 m -wszystkie
Masa:
(11,7 t -MK I)
(11,9 t -MK IA, MK IA*)
(13,7 t -MK z kołami)
***