Pancerium na facebook

Czołgi eksportowe Vickers


Czołg Vickers MK C

Wyprodukowany w 1926 był to czołg oparty na poprzednich pojazdach z serii MK. Czołg wyposażono w pełno obrotową wieże uzbrojona w działo 6pdr, reszta uzbrojenia składała się z czterech KMów .303 Vickers umieszczonych w nadwoziu. Wyprodukowano jedynie prototyp, który po testach, sprzedano do Japonii, tam na jego podstawie, opracowano czołg Type-89.

Czołg Vickers MK C
Czołg Vickers MK C

Czołg Vickers gąsienicowo-kołowy

Ten eksperymentalny pojazd wyprodukowano w 1927. Pojazd oparto na zmodyfikowanym podwoziu od ciężarówki Wolseley. Próbowano stworzyć pojazd który mógłby poruszać się bez ograniczeń po bezdrożach jak i drogach. Stworzono jedynie prototyp, który po testach, najprawdopodobniej został złomowany.

Czołg Vickers gąsienicowo-kołowy
Czołg Vickers gąsienicowo-kołowy

Czołg Vickers D3E1

Dalsze próby przystosowania podwozia gąsienicowo kołowego przez firmę Vickers. Pojazd został oznaczony jak D3E1, próby poligonowe odbyły się w 1928 pod nadzorem wojskowej komisji. Podwozie gąsienicowe mogło być podnoszone do góry, po podniesieniu trakcje przejmowały koła zamontowane na stałe do podwozia kadłuba.

Czołg Vickers D3E1
Czołg Vickers D3E1
Czołg Vickers 6 ton

Czołg Vickers 6 ton został stworzony w 1928, czołg produkowano w dwóch wersjach aż do 1939. Pojazd był eksportowany do Boliwii, Bułgarii, Chin, Estonii, Finlandii, Grecji, Japonii, Polski, Portugalii, Rumunii, Tajlandii i ZSRR. Na podstawie czołgu 6 ton powstały pojazdy: Amerykański TIE4, Rosyjski T26 i Polski 7TP. Czołgi z serii 6 ton nie zostały zaaprobowane przez armie Brytyjską, natomiast do 1940 niektóre czołgi 6 ton były przekazywane wojsku, pojazdy te pochodziły ze zwrotów.

Czołg Vickers 6 ton Type A

Pojazd został wyposażony w dwie wieżyczki uzbrojone w pojedyncze karabiny maszynowe .303 Vickers. Nowymi rozwiązaniami były: ognioodporna osłona pomiędzy silnikiem a kabina załogi, zawieszeni złożone z wahaczy opartych na resorach, komunikacja wewnątrz odbywała się za pośrednictwem laryngofonów. W późniejszych modelach zastosowano radiostacje krótkiego zasięgu Marconi SB-1A.

Czołg Vickers 6 ton Type A
Czołg Vickers 6 ton Type A
Czołg Vickers 6 ton Type B

Następny model różnił się głownie zastosowaną wieżą i uzbrojeniem. Tym razem zamontowano jedną, dwuosobową wieżę, uzbrojoną w działo 47 mm i karabin maszynowy .303 Vickers.

Czołg Vickers 6 ton Type B
Czołg Vickers 6 ton Type B
Czołg Vickers 6 ton MK F

Pojazd był produkowany na potrzeby eksportu do Chin w latach 1935-1936. Czołg został wyposażony w zmodyfikowaną wieże pochodzącą z czołgu Type B. Wieża został wyposażona w tylną nadbudowę mieszczącą radiostacje Marconi G2A.

Czołg Vickers 6 ton MK F
Czołg Vickers 6 ton MK F
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy Sunbeam o mocy 132 km -MK C)
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy Wolseley o mocy 120 km -Vickers-Wolseley)
(silnik benzynowy, Armstrong-Siddeley o mocy 90 km -D3E1)
(silnik benzynowy, 4-cylindrowy Armstrong-Siddeley o mocy 80 km -6 ton)
Trakcja:
(gąsienicowo kołowa -Vickers-Wolseley, D3E1)
(gąsienicowa -reszta modeli)
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(5 osobowa -MK C)
(4 osobowa -Vickers-Wolseley)
(3 osobowa -reszta modeli)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane -MK C)
(stalowe płyty nitowane -6 ton)
Przednia płyta:
6 mm -MK C) 14 mm -6 ton)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(32 km/h -MK C) (24 km/h na gąsienicach 40 km/h na kołach -Vickers-Wolseley)
(24 km/h na gąsienicach 72 km/h na kołach -D3E1)
(35 km/h -6 ton)
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 57 mm -MK C)
(1 KM .303 w wieży -Vickers-Wolseley)
(1 KM .303 w wieży -D3E1)
(2 KMy .303 w wieżyczkach -Type A)
(działo 47 mm i 1 KM .303 w wieży -Type B, MK F)
Dodatkowe:
(4 KMy .303 Vickers -MK C)
(2 KMy .303 -Vickers-Wolseley)
Wyamiary/masa
Dlugość:
(5,61 m -MK C)
(5,70 m -Vickers-Wolseley)
(5,80 m -D3E1)
(4,57 m -Type A)
Szerokość:
(2,56 m -MK C)
(2,30 m -Vickers-Wolseley)
(2,43 m -D3E1)
(2,41 m -6 ton)
Wysokość:
(2,46 m -MK C)
(2,53 m -Vickers-Wolseley)
(2,74 m -D3E1)
(2,33 m -Type A)
(2,38 m -Type B)
Masa:
(11,5 t -MK C)
(7,5 t -Vickers-Wolseley)
(8,4 t -D3E1)
(7 t -Type A)
(8 t -Type B, MK F)
***