Pancerium na facebook

Czołgi MK III, A6 i A7


Czołg średni MK III

W 1930 postanowiono zbudować nowy czołg w klasie średniej, czołg oznaczono jako MK III. Pojazd wyposażono w pełno obrotową wieże z kopulą obserwacyjną. Pojazd wyposażono w system przeciw chemiczny.
Uzbrojenie czołgu, składało się z działa 3pdr i KMu, umiejscowiono je w wieży, dodatkowym uzbrojeniem były umiejscowione w dwóch mały wieżach z przodu pojedyncze karabiny maszynowe. Powstały tylko trzy pojazdy przed produkcyjne, jeden zbudowano w zakładach Vickers-Armstrong, dwa pozostałe w Royal Ordance Factory.

Czołg średni MK III
Czołg średni MK III

Seria czołgów średnich A6

Na podstawie wcześniejszych doświadczeń z czołgami independent i MK III, opracowano nową serie czołgów które miały zastąpić wysłużone MK I i MK II. Czołgi z serii A6 były produkowane w zakładach Vickers-Armstrong pod ścisłym nadzorem wojskowej komisji. Pojazdy budowano w latach 1928-1930, tylko w wersjach przed produkcyjnych, było to spowodowane ogromnymi cięciami funduszy dla wojska. Ostatecznie wyprodukowane czołgi posłużyły jako pojazdy doświadczalne do testowania nowych silników, układów napędowych, systemów zawieszenia i uzbrojenia.

Czołg średni A6E1

Czołg wyposażony w standardowe uzbrojenie dla pojazdu tego typu, wieża uzbrojona w działo 3pdr i karabin maszynowy .303, w dwóch mniejszych wieżach z przodu zamontowano pojedyncze KMy .303 Vickers. W tym modelu zastosowano silnik benzynowy Armstrong-Siddeley o mocy 180 km.

Czołg średni A6E1
Czołg średni A6E1
Czołg średni A6E2

Identyczny jak A6E1 z tym że wyposażony w silnik diesla Ricardo CI, później silnik zmieniono na Armstrong-Siddeley o mocy 180 km.

Czołg średni A6E2
Czołg średni A6E2
Czołg średni A6E3

Zmodyfikowany model A6E1. Główną wieże wyposażono w pojedynczą kopule obserwacyjną zamiast dwóch jak to miało miejsce w poprzednich modelach. Mniejsze wieże przezbrojono w pojedyncze KMy. W czołgu użyto zawieszenie typu Horstman. W 1937 czołg AE3 wyposażono w silnik Thorneycroft o mocy 500 km.

Czołg średni A6E3
Czołg średni A6E3
Seria czołgów średnich A7

Pojazdy produkowano w zakładach Royal Ordance Factory, pracę rozpoczęto w 1929 do roku 1931 zakończono budowę czołgów A7E1 i A7E2. Podobnie jak seria A6 czołgi A7 były używane wyłącznie do testów, które trwały do roku 1936 kiedy stwierdzono że czołgi te są już przestarzałe i dalszy ich rozwój jest bezsensowny. Przez cały czas testów pojazdy nękały liczne problemy techniczne.

Czołg średni A7E1

Pojazd wyposażono w pełno obrotową wieże uzbrojoną w działo 3pdr i KM .303 Vickers, dodatkowy karabin maszynowy znajdował się z przodu czołgu. Pojazd dysponował silnikiem benzynowym Armstrong-Siddeley o mocy 120 km.

Czołg średni A7E1
Czołg średni A7E1
Czołg średni A7E2

Identyczny jak A7E1 z wyjątkiem nowego układu napędowego i kół napędowych. Później wieże przystosowano do montowania działa 2pdr.

Czołg średni A7E2
Czołg średni A7E2
Czołg średni A7E3

W 1933 na podstawie doświadczeń z czołgami A6, A7 i MK III rozpoczęto budowę nowego czołgu oznaczonego jako A7E3. Pojazd ukończono w 1937 w tym samym roku odbyły się próby poligonowe, podczas których stwierdzono dużą ilość usterek mechanicznych. Tak jak inne czołgi z serii A6 i A7, model E3 służył wyłącznie do testów nowych podzespołów. Później doświadczenie zdobyte podczas tych testów użyto podczas konstrukcji czołgu Matilda.

Czołg średni A7E3
Czołg średni A7E3
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, 8-cylindrowy Armstrong-Siddeley o mocy 180 km -MK III, A6E1)
(silnik diesla, Ricardo CI o mocy 180 km -A6E2)
(silnik benzynowy, 12-cylindrowy Thorneycroft o mocy 500 km)
(silnik benzynowy, Armstrong-Siddeley o mocy 120 km -A7E1, A7E2)
(2 silniki diesla, A.E.C. CI o łącznej mocy 252 km)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(7 osobowa -MK III)
(5 osobowa -reszta modeli)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszystkie
Przednia płyta:
14 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(48 km/h -MK III, A6E1)
(40 km/h -A7E1, A7E2, A7E3)
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 3pdr QF i 1 KM .303 w wieży -wszystkie
Dodatkowe:
(4 CKMy .303 -A6E1, A6E2)
(1 CKM .303 -reszta modeli)
Wyamiary/masa
Dlugość:
6,14 m -MK III, A6E1, A6E2, A6E3
Szerokość:
2,7 m -wszystkie
Wysokość:
2,80 m -wszystkie
Masa:
(16 t -MK III)
(17.5 t -A6E1)
(14 t -A7E1)
(18,2 t -A7E3)
***