Pancerium na facebook

Lekkie czołgi MK II i MK III


Lekkie czołgi MK II (A4E13-A4E15)

W 1931 wyprodukowano zaledwie 16 lekkich czołgów typu MK II. Pojazdy wyposażono w zawieszenie typu Horstman, podwozie i nadwozie pozostało niezmienione natomiast czołg wyposażono w nową wieże, silnik Meadows zastąpiono silnikiem Rolls-Royce. Dwa czołgi przystosowano do pływania, wyposażono je w zbiorniki pontonowe, zamontowane po bokach, później jeden z tych czołgów został wyposażony w zmodyfikowane zawieszenie Horstamana.

Lekkie czołgi MK II
Lekkie czołgi MK II

Lekkie czołgi MK IIA i MK IIB (A4E16-A4E18)

W 1931 postanowiono wyprodukować zmodyfikowaną wersje czołgu MK II. Zamówienie na pojazdy złożono latem, 29 maszyn miało powstać w zakładach Royal Ordance Factory a kolejne 21 w zakładach Vickersa.

Lekkie czołgi MK IIA
Lekkie czołgi MK IIA

Później czołgi produkowane w Royal Ordance Factory zostały oznaczone jako MK IIA natomiast czołgi wyprodukowane przez Vickersa oznaczono jako MK IIB. Pojazdy były bardzo podobne do siebie lecz z małymi różnicami technicznymi. MK IIA został wyposażony w dwa zbiorniki paliwa, natomiast MK IIB w pojedynczy zbiornik. Oba czołgi wyposażono w zawieszenie Horstmana, które później, zastąpiono zmodyfikowanym zawieszeniem, zastosowanym w MK III.

Lekkie czołgi MK IIB
Lekkie czołgi MK IIB

Lekki czołg MK IIB India

Zmodyfikowana wersja MK IIB przystosowana do użytkowania na terenie Indii. Pojazdy wyposażono w silnik Meadows EPT i kopule obserwacyjną. Dodatkowo by zapewnić odpowiednie warunki załodze, czołgi wyposażono w dodatkowy system wentylacji.

Lekki czołg MK IIB India
Lekki czołg MK IIB India
Lekki czołg MK III

Ta wersja lekkiego czołgu, powstała na początku 1933 i była bardzo podobna do wersji MK II. Pojazd wyposażono w zmodyfikowane zawieszenie Horstmana. Czołg otrzymał wieże znaną z MK II, wieża dysponowała pochylonymi płytami pancerza.

Lekki czołg MK III
Lekki czołg MK III
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy Meadows EPT o mocy 58 km -MK II India)
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy Rolls-Royce o mocy 66 km -reszta modeli)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
2-osobowa -wszytkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszytkie
Przednia płyta:
12 mm -wszytkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
48 km/h -wszytkie
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
1 CKM .303 Vickers -wszytkie
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
(3,67 m -MK III)
(3,57 m -reszta modeli)
Szerokość:
(1,90 m -MK II)
(1,89 m -reszta modeli)
Wysokość:
(2,9 m -MK III)
(2 m -reszta modeli)
Masa:
(4,25 t -reszta modeli)
(4,5 t -MK III)
***