Pancerium na facebook

Tankietki Carden-Loyd


Prototyp tankietki Carden-Loyd

Firma Carden-Loyd, na podstawie doświadczeń z tankietką Martel, skonstruowała własny pojazd tego typu. Pojazd poruszał się wyłącznie na gąsienicach, zawieszenie oparto na 14 małych kolach jezdnych z każdej strony pojazdu. Silnik umieszczono z tylu, kabinę kierowcy z przodu. Kierowca siedząc w tankietce miał odsłonięta głowę i ramiona.

Prototyp tankietki Carden-Loyd
Prototyp tankietki Carden-Loyd

Tankietka Carden-Loyd Mk I

W następnej wersji, dodano pancerną nadbudowę chroniącą kierowcę i mieszczącą karabin maszynowy.

Tankietka Carden-Loyd Mk I
Tankietka Carden-Loyd Mk I

Tankietka Carden-Loyd Mk I*

Zmodyfikowana wersja Mk I została wyposażona w dodatkowe koła. Dwa większe koła zostały umieszczone z przodu i mogły być opuszczane, mniejsze koło umieszczono z tylu. Koła zamontowano by poprawić szybkość na drogach.

Tankietka Carden-Loyd Mk I*
Tankietka Carden-Loyd Mk I*
Tankietka Carden-Loyd Mk II

Kolejna tankietka, została wyposażona w nowe zawieszenie, oparte na 10 kolach jezdnych.

Tankietka Carden-Loyd Mk II
Tankietka Carden-Loyd Mk II
Tankietka Carden-Loyd Mk III

Tankietka oparta na wersji Mk I* z dodatkowymi kołami wspomagającymi jazdę na drogach.

Tankietka Carden-Loyd dwuosobowa

W 1926 Carden-Loyd zbudował tankietkę dwuosobową na podstawie poprzednich modeli. Pojazd był nieznacznie niższy od poprzedników ale szerszy by móc pomieścić kolejnego człowieka.

Tankietka Carden-Loyd dwuosobowa
Tankietka Carden-Loyd dwuosobowa
Tankietka Carden-Loyd Mk IV

Seryjnie produkowana tankietka, była drugim pojazdem dwuosobowym wyprodukowanym przez Carden-Loyd. Pojazd został oparty na zawieszeniu znanym z wersji Mk II.

Tankietka Carden-Loyd Mk IV
Tankietka Carden-Loyd Mk IV
Tankietka Carden-Loyd Mk V

W 1926 wojsko zamówiło osiem zmodyfikowanych wersji tankietki dwuosobowej Mk IV. Pojazd został wyposażony w dodatkowe koła wspomagające jazdę po drogach. Tankietka miała być używana w eksperymentalnej jednostce rozpoznawczej, razem z tankietkami Morris-Martel.

Tankietka Carden-Loyd Mk V
Tankietka Carden-Loyd Mk V
Tankietka Carden-Loyd Mk VI

W 1928 skonstruowano tankietkę Mk VI przez firmę Vickers-Armstrong która do tego czasu zdążyła wykupić firmę Carden-Loyd. Budowa Mk VI była dosyć podobna do MK IV i V ale wyposażono ją w osłonę przedniego dyferencjału. Głównym przeznaczeniem pojazdu, było wspieranie piechoty ogniem z karabinu maszynowego, który dodatkowo można było demontować z pojazdu. Mk VI był eksportowany do innych krajów gdzie był produkowany na licencji lub na jego podstawie skonstruowano nowe pojazdy.

Tankietka Carden-Loyd Mk VI
Tankietka Carden-Loyd Mk VI
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, 4-cylindrowy Ford o mocy 14 km -Mk I*)
(silnik benzynowy, 4-cylindrowy o mocy 22.5 km -Mk V)
(silnik benzynowy, Ford o mocy 40 km -Mk VI)
Trakcja:
(gąsienicowo-kołowa -Mk I*, Mk V)
(gąsienicowa -reszta modeli)
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(1 osobowa -prototyp, Mk I, Mk I*, Mk II, Mk III)
(2 osobowa -reszta modeli)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszystkie
Przednia płyta:
9 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(24 km/h na gąsienicach, 49 km na kołach -Mk I*)
(22 km/h na gąsienicach, 49 km na kołach -Mk V)
(45 km -Mk VI)
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
1 CKM .303 -Mk I, Mk I*, Mk II, Mk III, Mk IV, Mk V, Mk VI
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
(3,20 m -Mk I, Mk I*)
(2,74 m -Mk V)
(2,43 m -Mk VI)
Szerokość:
(1,4 m -Mk I)
(1,6 m -Mk I*)
(1,54 m -Mk V)
(1,73 m -Mk VI)
Wysokość:
(1,24 m -Mk I, Mk I*)
(1 m -Mk V)
(1,21 m -Mk VI)
Masa:
(1,6 t -Mk I*)
(1,13 t -Mk V)
(1,5 t -Mk VI)
***