Pancerium na facebook

Mark IV


Pracę na Mark IV rozpoczęto w październiku 1916, pierwszy czołg tego typu wyprodukowano w marcu 1917. Mark IV użyto w bitwach pod Messiną, Ypres i Cambrai. Pojazd był poprawioną wersją poprzednich czołgów Mark.
Sponsony w wersjach męskich zostały zmniejszone i przesunięte bardziej do środka w żeńskich sponsony umożliwiły montowanie dział. Uzbrojenie podstawowe, działa 57 mm zostały wymienione na krótkolufowe. W obu wersjach początkowo montowano KMy, Lewis, później wymieniono je na Hothkiss.
Mark IV otrzymał utwardzony pancerz, który wytrzymywał trafienie niemieckich pocisków 13mm K-Patrone. Zbiorniki paliwa zostały umieszczone na zewnątrz i dodatkowo opancerzone. Gąsienice wyposażono w dodatkowe stalowe części. Zamontowano tłumik wydechowy i poprawiono widoczność oraz ergonomie kabiny załogi.

Czołg Mark IV
Czołg Mark IV

Mark IV czołg zaopatrzeniowy

Dużą ilość czołgów Mark IV przystosowano do przewożenia zaopatrzenia. Sponsony z uzbrojeniem zostały zastąpione przedziałami do magazynowania amunicji i wyposażenia potrzebnego na przednich liniach frontu. Wracając z frontu, pojazdy te zabierały rannych żołnierzy.

Mark IV "Tadpole -Kijanka"

By poprawić możliwość trakcyjną w pokonywaniu okopów część czołgów Mark IV i V zostały wydłużone, pojazdy te nazywano kijankami. Wydłużenie było możliwe za sprawą mechanizmu nazwanego "ogon" stalowe "rogi" zostały zamontowane z tyłu pojazdu, utrzymując wydłużoną konstrukcje. Kijanki były wyposażane w moździerz zamontowany z tylu pojazdu.

Czołg Mark IV Tadpole -Kijanka
Czołg Mark IV "Tadpole -Kijanka"

Na bazie czołgu Mark IV zbudowano wyspecjalizowane pojazdy. Jednym z nich, był czołg, wyposażony w mechanizm umożliwiający transportowanie i zrzucanie faszyn (cienkich gałęzi drzew) miało to na celu, zasypywanie bardzo głębokich rowów i okopów. Następnym pojazdem był Mark IV przystosowany do holowania innych czołgów. Powstały dwie wersje holownika, pierwsza bojowa, mogła być wyposażana w sprzęt holowniczy, druga miała na stałe zamontowany ten sprzęt.

Mark IV holownik
Mark IV holownik
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy Daimler o mocy 105 KM -Mark IV)
(silnik benzynowy, 6-cylindrowy Daimler o mocy 125 KM -Mark IV zaopatrzeniowy)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
8 osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
228 l -wszystkie
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszystkie
Przednia płyta:
12 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
8 km/h -wszystkie
Zasięg max:
38 km -wszystkie
Pokonywanie rowów:
(3,5 m -Mark IV)
(4.2 m -Tadpole)
Pokonywanie ścian:
1,0 m -wszystkie
Kąt podjazdu:
22o -wszystkie
Uzbrojenie
Podstawowe:
(2 działa 6 pdr cwt 57 mm -Mark IV, Tadpole męskie)
(5 CKMów hotchkiss 8 mm -Mark IV, Tadpole żeńskie)
Dodatkowe:
4 CKMy hotchkiss 8 mm -Mark IV, Tadpole męskie
Wyamiary/masa
Dlugość:
(7,92 m -Mark IV)
(10 m -Tadpole)
Szerokość:
(3,91 m -Mark IV męskie)
(3,20 m -Mark IV żeńskie)
Wysokość:
2,49 m -wszystkie
Masa:
(27 t -Mark IV męskie)
(26 ton -Mark IV żeńskie)
***