Pancerium na facebook

Mark I, II, III


Prototyp Mother

Pojazd znany jako "Mother - Matka" był udoskonaloną wersją prototypu Little Wiellie. Konstrukcja została oparta na gąsienicach obiegających od dołu do góry pojazdu. Podwozie skonstruowano tak by mogło pokonywać okopy do 1,5 m szerokości i wjeżdżać na przeszkody do 1,37 m wysokości, spełniono warunek postawiony przez wojsko, co do mobilności tego pojazdu.

W początkowej fazie rozwoju Matki, by ustabilizować pojazd myślano o zamontowaniu obrotowej wieży, ten pomysł został odrzucony na rzecz bocznych sponsonów uzbrojonych w pojedyncze działa. Do uzbrojenia matki użyto, 2 dział okrętowych (6 pudowe, 57mm) innych dział które można by było wykorzystać w czołgu po prostu nie było. Pierwsza próba poligonowa odbyła się w styczniu 1916 r. równocześnie zademonstrowano pojazd, generałom i członkom rządu. Po udanej próbie terenowej oraz zaakceptowaniu pojazdu, przez rząd i wojsko, złożono pierwsze zamówienie na 40 czołgów, później zmieniono je na 100 czołgów.

Prototyp Mother
Prototyp Mother

Mark I

W 1916 r. powiększono zamówienie z 100 do 150 czołgów. Model produkcyjny praktycznie nie różnił się od prototypu poza tym że użyto grubszego pancerza. Tak jak w poprzedniku, przedział dowódcy i kierowcy został wyposażony w podnoszoną kopule oraz możliwość odczepiania sponsonów. Dodatkowa par kół, ciągnięta za czołgiem nie sprawdziła się w warunkach bojowych, pod koniec 1916 r. zrezygnowano z pomocniczych kół.

Czołg Mark I męski
Czołg Mark I męski

W późniejszych modelach, czołgi wyposażano w ochronną siatkę, umieszczoną na górze pojazdu, miała ona odbijać granaty przeciwnika. Mark I zapoczątkował dwa rodzaje czołgów: pierwszy nazywany "męski" uzbrojony głównie w 2 działa, był przeznaczony do niszczenia umocnień, drugi "żeński" uzbrojony w KMy miał niszczyć piechotę wroga. Po raz pierwszy, użyto bojowo Mark I w bitwie pod Somme w 1916 r. następnie w bitwie pod Arras w 1917.

Czołg Mark I żeński
Czołg Mark I żeński

Mark I transporter

Na podstawie Mark I stworzono pojazdy wyspecjalizowane, pierwszym z nich był transporter piechoty/wyposażenia. Sponsony z uzbrojeniem, zostały zastąpione przedziałami magazynowymi. Dodatkowo pojazd mógł zabierać do trzech przyczep z wyposażeniem. Po raz pierwszy użyty w 1917.

Mark I radionadawczy

Model żeński został pozbawiony głównego uzbrojenia, sponsony wyposażono w sprzęt radionadawczy. Antenę umieszczono nad przedziałem dowódcy. Po raz pierwszy użyto pod Cambrai w 1917.

Czołg Mark I radionadawczy
Czołg Mark I radionadawczy
Mark I samobieżna haubica

Mark I przebudowano tak by mógł pomieścić 127 mm haubice. Pojazd powstał na potrzeby wsparcia, szybko nacierających wojsk. Podwozie zostało znacznie obniżone, silnik umieszczono z tyłu z przodu znajdowała się platforma uzbrojona w haubice, przed strzałem platformę obniżano do ziemi. Po raz pierwszy użyto pojazd w 1917.

Czołg Mark I samobieżna haubica
Czołg Mark I samobieżna haubica
Mark II, III

Czołgi te były modyfikacjami Mark I, na bazie doświadczeń bojowych. W tych dwóch czołgach zmodyfikowano: nieznacznie poszerzono gąsienice, pogrubiono pancerz w Mark III oraz wyposażono pojazdy w górny właz.
Późniejsza wersja produkcyjna Mark III męska, została wyposażona w krótkolufowe działa, w wersji żeńskiej, zmniejszono sponsony. Produkcje udoskonalonych czołgów rozpoczęto na początku 1917 r. Mark II był produkowany w zakładach "W. Foster&Company Ltd" Mark III produkowano w zakładach "Metropolitan Carriage&Waggon Co Ltd" ogółem zbudowano po 50 maszyn każdego typu.

Czołg Mark II
Czołg Mark II
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy, 6-cylindrowy Daimler o mocy 105 km
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
8-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
228 l -wszystkie
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszystkie
Przednia płyta:
12 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
8 km/h -wszystkie
Zasięg max:
38 km -wszystkie
Pokonywanie rowów:
3,5 m -wszystkie
Pokonywanie ścian:
1,0 m -wszystkie
Kąt podjazdu:
22o -wszystkie
Uzbrojenie
Podstawowe:
(2 działa 57 mm - męskie)
(5 CKMów hotchkiss 8 mm - żeńskie)
(haubica 127mm -Mark I samobieżny)
Dodatkowe:
3 CKM hotchkiss 8 mm - męskie
Wyamiary/masa
Dlugość:
8,60 m (9,91 m z ogonem) -wszystkie
Szerokość:
4,38 m -wszystkie
Wysokość:
2,45 m -wszystkie
Masa:
(28 t - męskie)
(27 t - żeńskie)
***