Pancerium na facebook

Mark VI, VII, VIII


Czołg Mark VI

Potrzeba na lżejszy czołg wsparcia doprowadziła do powstania projektu Mark VI, różnił się znacznie od starszych czołgów Mark, zrezygnowano z dużych sponsonów, podstawowe uzbrojenie działo 57 mm umieszczono z przodu, czołg wyposażono w 4 KMy, 2 po bokach i 2 w wieży, kabinę dowódcy i kierowcy przeniesiono na środek pojazdu. W 1917 r. zbudowano makietę Mark VI, planowano wyprodukowanie 600 szt. na potrzeby USA lecz amerykanie byli bardziej zainteresowani czołgiem Mark VIII, ostatecznie porzucono projekt czołgu Mark VI.

Czołg Mark VI
Czołg Mark VI

Czołg Mark VII

Pracę nad tym czołgiem rozpoczęto w grudniu 1917 r. prototyp skonstruowano w zakładach "Messrs Brown Bros" w lipcu 1918 r. Mark VII był bardziej modyfikacją Mark V niż nowym czołgiem, różnił się długością podwozia oraz zastosowaniem nowocześniejszej hydrauliki i po raz pierwszy, elektrycznego zapłonu. Skonstruowano jedynie prototyp.

Czołg Mark VII
Czołg Mark VII

Czołg Mark VIII

Wspólny projekt USA i Wielkiej Brytanii, opracowany pod koniec 1917 r. Czołg był konstruowany na podstawie doświadczeń zdobytych w poprzednich maszynach oraz konsultacji z załogami czołgów. Wydłużono podwozie do 10m i przebudowano wieże, potężniejszy silnik 300 km umieszczono w oddzielnej sekcji, w kabinie załogi umieszczono ulepszoną wentylacje, wzmocniono opancerzenie do 16 mm.
Prototyp wyprodukowano w brytyjskich zakładach "North British Locomotive Company" w październiku 1918 r. Planowano wyprodukowanie 1.500 szt. ostatecznie produkcje wstrzymano razem z zakończeniem wojny. W 1919-1920 w USA na bazie istniejących już części Mark VIII, skonstruowano czołgi "Liberty" które pozostały na uzbrojeniu do 1930 r.

Czołg Mark VIII
Czołg Mark VIII
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik spalinowy, 6-cylindrowy Ricardo o mocy 150 km -Mark VII) (silnik spalinowy, 6-cylindrowy Ricardo o mocy 300 km -Mark VIII)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(8 osobowa -Mark VII) (10 osobowa -Mark VII)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
(450 l -Mark VII) (500 l -Mark VIII)
Opancerzenie
Typ:
(stalowe płyty nitowane -Mark VII) (stalowe płyty nitowane -Mark VIII)
Przednia płyta:
(12 mm -Mark VII) (16 mm -Mark VIII)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(8 km/h -Mark VII) (12 km/h -Mark VIII)
Zasięg max:
75 km -Mark VII, Mark VIII
Pokonywanie rowów:
(3,5 m -Mark VII) (4,2 m -Mark VIII)
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
2 działa 6 pdr cwt 57 mm -Mark VII, Mark VIII
Dodatkowe:
(4 CKMy .303 Hotchkiss -Mark VII) (7 CKMów .303 Hotchkiss -Mark VIII)
Wyamiary/masa
Dlugość:
(8,50 m -Mark VII) (10 m -Mark VIII)
Szerokość:
3,08 m -Mark VII, Mark VIII
Wysokość:
(2,45 m -Mark VII) (3,01 m -Mark VIII)
Masa:
(33 t -Mark VII) (37 ton -Mark VIII )
***