Pancerium na facebook

Mark A, B, C, D


Czołg Mark A

Pierwszy lekki czołg zaprojektowany przez Williama Trittona, Mark A zwany też "Whippet - ścigacz". Prototyp skonstruowano w zakładach "Fosters" w październiku 1917 r. Mark A skonstruowano do wsparcia, gdy cięższe czołgi Mark przełamywały obronę lekkie Mark A miały wkraczać głębiej na tereny wroga. Czołg różnił się od swych poprzedników, zrezygnowano z umieszczania uzbrojenia w sponsonach umieszczono je w nieruchomej wieży 3-4 KMy Hotchkiss, dwa silniki i zbiornik paliwa zamontowano z przodu. Załoga składała się z 3 osób, strzelec musiał zajmować od 3 do 4 pozycji przemieszczając się w kabinie.

Czołg Mark A
Czołg Mark A

Próbowano usprawnić Mark A, w 1917. zamontowano nowe zawieszenie, oraz silnik Rolls Royce V12 360 km podczas testów osiągnięto prędkość 37 km/h.

Czołg Mark A zmodyfikowany
Czołg Mark A zmodyfikowany

Mark B

Opracowany przez Waltera G. Wilsona, prototyp skonstruowany w zakładach "Metropolitan Carriage and Waggon" w 1918 r. Pojazd był znacznie doskonalszy od poprzednika, zrezygnowano z dwóch silników na rzecz jednego mocniejszego Ricardo 100 km, kabina załogi została całkowicie oddzielona od sekcji napędowej oraz poprawiono w niej wentylacje, wieża została umieszczona z przodu , dodano boczne drzwi, załogę zwiększono do czterech ludzi. Część czołgów planowano uzbroić w 2 działa 40 mm, łącznie wyprodukowano 45 Mark B.

Czołg Mark B
Czołg Mark B

Mark C

znany też pod nazwą "Hornet - szerszeń" był jednym z najlepszych czołgów zaprojektowanych w 1918 r. Silnik umieszczono z tyłu, wieża została wyposażona wieżyczkę obserwacyjną dowódcy, poprawiono wentylacje i ergonomie załogi.
Wydłużenie konstrukcje umożliwiało lepsze pokonywanie okopów i rowów oraz dawało więcej miejsca w środku co wykorzystano do zamontowania zbiornika benzyny o pojemności 682 l. Wyprodukowano 48 Mark C.

Czołg Mark C
Czołg Mark C
Mark D

ostatni brytyjski czołg zaprojektowany podczas I wojny światowej, projekt powstał na potrzeby planowanej ofensywy na rok 1919 zakładano że zostanie wtedy użyta duża ilość czołgów. Mark D miał spełnić kilka warunków, rozwijać prędkość do 32 km/h, zasięg 320 km i wagę do 20 ton. Do końca wojny skonstruowano jedynie drewnianą makietę.

Makieta czołgu Mark D
Makieta czołgu Mark D

W Polowie 1920 r. wyprodukowano kilka czołgów Mark D, podwozie zamontowano na nowym zawieszeniu testowanym już wcześnie w Mark V, kabina załogi wraz z więżą przesunięto do przodu, silnik umieszczono z tyłu pojazdu . Uzbrojenie składało się z 3 KMów.

Czołg Mark D
Czołg Mark D
Dane Techniczne
Napęd:
(2 silniki benzynowe Taylor, o łącznej mocy 90 km -Mark A) (1 silnik benzynowy Ricardo 100 KM -Mark B) (1 silnik benzynowy Ricardo 150 KM -Mark C) (1 silnik Armstrong Siddeley Puma 240 km Mark D)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
3-4 osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
(266 l Mark A)
(386 l Mark B)
(682 l Mark C)
(800 l Mark D)
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszystkie
Przednia płyta:
6-14 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(13,3 km -Mark A)
(9,8 km -Mark B)
(12,7 km -Mark C)
(37 km -Mark D)
Zasięg max:
(130 km -Mark A)
(105 km -Mark B)
(225 km -Mark C)
(320 km -Mark D)
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(4 CKM Hotchkiss .303 -Mark A)
(4 CKM Hotchkiss .303 -Mark B, Mark C)
(3 CKM Hotchkiss .303 -Mark D)
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
(6,10 m -Mark A)
(6,9 m -Mark B)
(7,9 m -Mark C)
(9,14 m -Mark D)
Szerokość:
(2,62 m -Mark A)
(2,6 m -Mark B)
(2,9 m -Mark C)
(2,28 m -Mark D)
Wysokość:
(2,75 m -Mark A)
(2,7 m -Mark B)
(2,5 m -Mark C)
(2,8 m -Mark D)
Masa:
(14 t -Mark A)
(18 t -Mark B)
(20 t -Mark C)
(20 t -Mark D)
***