Pancerium na facebook

Mark IX


Podczas wojny przystosowywano starsze konstrukcje czołgów Mark do roli transportera, lecz tego typu przeróbki nie zdały egzaminu, stało się jasne że potrzebny jest transporter o większych możliwościach.

Transporter Mark IX Transporter
Mark IX Transporter

Pracę nad opancerzonym transporterem, rozpoczęto w październiku 1917 r. prototyp skonstruowano w zakładach "Armstrong Whitworth" w czerwcu 1918 r. Pojazd mógł zabrać 50 żołnierzy lub 10 ton ładunku, silnik został przesunięty do przodu, by zmniejszyć ciężar pojazdu zredukowano opancerzenie do 10 mm.

Załogę zmniejszono do 4 osób, dowódca, kierowca, mechanik i strzelec, piechota wewnątrz transportera mogła prowadzić ostrzał z 16 specjalnych otworów, wyprodukowano 23 Mark IX.

Jeden Mark IX w 1918 r. przebudowano na czołg amfibie.

Mark IX Amfibia
Mark IX Amfibia
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy, 6-cylindrowy Ricardo o mocy 150 km
Trakcja:
gąsienicowa -oba modele
Transmisja:
mechaniczna -oba modele
Załoga:
4 osobowa -oba modele
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
450 l -oba modele
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -oba modele
Przednia płyta:
10 mm -oba modele
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
7 km/h -oba modele
Zasięg max:
68 km -oba modele
Pokonywanie rowów:
3,5 m -oba modele
Pokonywanie ścian:
1,0 m -oba modele
Kąt podjazdu:
22o -oba modele
Uzbrojenie
Podstawowe:
1 CKM .303 Vickers -oba modele
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
9,7 m -oba modele
Szerokość:
3,1 m -oba modele
Wysokość:
2,64 m -oba modele
Masa:
27 t -oba modelet
***