Pancerium na facebook

Pierwsze prototypy


Czołg No. I Lincoln

Pierwszy zbudowany pojazd typu czołg! znany jako maszyna Tritona. Powstał przy współpracy inż. Tritona z zakładów "Wiliam Foster&Co. Ltd" i porucznika Wilsona. Konstrukcje rozpoczęto w sierpniu 1915 r. bazą dla tego pojazdu było podwozie gąsienicowe "Bullock" które sprowadzono z USA. Podczas konstrukcji Lincolna użyto istniejących elementów, silnik i układ napędowy zapożyczono z traktora "Foster Daimler". Kadłub postał z płyt nitowanych, przód miał być uzbrojony w 2 pudowe działo. Sterowanie było dosyć skomplikowane i wymagało kilku ludzi do obsługi skrzyni biegów. Dodatkowym problemem, było użycie nieodpowiedniego podwozia gąsiennicowego.

No. I Lincoln
Czołg No. I Lincoln

Czołg Little Willie

Pierwszy prototyp nie sprostał postawionemu warunkowi co do mobilności (pokonywanie okopów do 1,5 m i przeszkód pionowych do 1 m) przez wojskowy departament. Pojazd został przebudowany, użyto istniejącego nadwozia oraz silnika, zastosowane nowe podwozie oraz specjalnie zaprojektowane części zamiast fabrycznych. Użyto nowych gąsienic składanych z stalowych płyt z nitowanymi łączeniami, ten typ gąsienic używano we wszystkich brytyjskich czołgach z okresu I wojny światowej. Pozostawiono koła wspomagające, natomiast usunięto wieże nad kadłubem. Prototyp ukończono w grudniu 1915 r. pojazd został nazwany "Little Willie".

Czołg Little Willie
Czołg Little Willie

Czołg Flying Elephant

Latający słoń powstał na potrzeby przełamywania fortyfikacji i umocnień. Pojazd miał być jeżdżącą punktem ogniowym, silnie opancerzonym. Całość konstrukcje napędzały 2 silniki Daimlera, każdy o mocy 105 km, by zapobiec zakopywaniu się, pojazd wyposażono w dodatkową parę gąsienic. Podstawowym uzbrojeniem było 6 pudowe 57 mm działo, umieszczone w kopule z przodu. Pojazd został zaprojektowany przez inż. Tritona w lipcu 1916 i konstruowany w zakładach "Foster&Co. Ltd" gdzie został rozmontowany w grudniu 1916.

Czołg Flying Elephant
Czołg Flying Elephant
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy, Foster-Daimler o mocy 105 km -Lincoln, Little Willie)
(2 silniki benzynowe, Daimler o łącznej mocy 110 km -Flying Elephant)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
(6 sobowa - Lincoln, Willie)
(8 osobowa - Flying Elefant)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane - Flying Elefant
Przednia płyta:
75 mm - Flying Elefant
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
5 km/h - Lincoln, Willie
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
(działo 40 mm - Lincoln, Willie)
(działo 57 mm - Flying Elefant)
Dodatkowe:
6 CKMów - Flying Elefant
Wyamiary/masa
Dlugość:
(5,45 m -Lincoln, Willie)
(8,15 m - Flying Elefant)
Szerokość:
(2,80 m - Lincoln, Willie)
(3 m - Flying Elefant)
Wysokość:
(3,05 m - Lincoln, Willie)
(3,10 m - Flying Elefant)
Masa:
(14 t - Lincoln, Willie)
(100 t - Flying Elefant)
***