Pancerium na facebook

Lekki czołg Fiat 3000


W 1918 r. Włochy otrzymały kilka francuskich czołgów Renault FT-17 i jeden czołg Shneider. Dalsze dostawy były zakończone z tego powodu postanowiono o budowie własnego czołgu na bazie FT-17 lecz z wykorzystaniem własnych części. Od 1918 r. firmy Ansaldo, Breda i Fiat pracowały nad czołgiem który otrzymał oznaczenie Fiat 3000. Początkowe zamówienie opiewało na 1400 maszyn, lecz w międzyczasie zakończyła się I Wojna Światowa i liczba zamówionych czołgów zmalała do 100 sztuk. Pierwszy prototyp ukończono w 1920 r. lecz na uzbrojenie czołg wszedł w 1923 roku. W porównaniu do FT-17, Fiat 3000 był lżejszy i szybszy, reszta rozwiązań była bazowana na francuskim odpowiedniku. Grubość pancerza zarówno w nadwoziu jak i wieży dochodziła do 16 mm. Od roku 1921 do 1930 r. wyprodukowano 152 czołgi w dwóch wariantach.

Prototyp Fiat 3000
Prototyp Fiat 3000

Fiat 3000A

Była to seryjna wersja Fiata 3000 oraz było to pierwszy czołg masowo produkowany na terenie Włoch. Czołg został uzbrojony w dwa CKMy S.I.A 6,5 mm, dużo później zostaną one zastąpione CKMami Fiat 35-37 8 mm. Pojazd był napędzany silnikiem benzynowym o mocy 50 km. Podwozie miało 16 kół nośnych podarowanych amortyzowanych resorami. Załoga czołgu składała się z dwóch osób. Wyprodukowano 100 czołgów Fiat 3000A.

Czołg Fiat 3000A
Czołg Fiat 3000A

Fiat 3000B

Zmodyfikowana wersja Fiata 3000, główne różnice to uzbrojenie, lepsze zawieszenie i silnik. Uzbrojenie zostało zmienione na działko 37 mm Model 37/40. Czołg wyposażono w silnik Fiat o mocy 62 km. Maksymalna prędkość czołg wynosiła 21,5 km/h z zasięgiem do 130 km. Kilka czołgów zostało wyposażonych w radiostacje i używano ich jako czołgów dowódczych. Po raz pierwszy Fiaty 3000 zostały użyte bojowo w Abisynii (dzisiejsza Etiopia) w 1935 roku. Również używano ich podczas II Wojny Światowej aż do 1943 roku.

Czołg Fiat 3000B
Czołg Fiat 3000B
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy Fiat, 4-cylindrowy o mocy 50 km -Fiat 3000A)

(silnik benzynowy Fiat, 4-cylindrowy o mocy 63 km -Fiat 3000B)
Trakcja:
gąsienicowa -wszystkie
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
2-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane -wszystkie
Przednia płyta:
16 mm -Fiat 3000B
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
21 km/h -Fiat 3000B
Zasięg max:
130 km -Fiat 3000B
Pokonywanie rowów:
1,32 m -Fiat 3000B
Pokonywanie ścian:
0,6 m -Fiat 3000B
Kąt podjazdu:
20o -Fiat 3000B
Uzbrojenie
Podstawowe:
(2 CKMy S.I.A 6,5 mm -Fiat 3000A)

(działko 37 mm Model 37/40 -Fiat 3000B)
Dodatkowe:
brak danych
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,29 m -Fiat 3000B
Szerokość:
1,67 m -Fiat 3000B
Wysokość:
2,20 m -Fiat 3000B
Masa:
5,9 t -Fiat 3000B
***