Pancerium na facebook

Czołg średni M11/39


Włoski kontyngent wspierający nacjonalistów hiszpańskich był nękany atakami znacznie przewyższającymi technicznie czołgami BT i T-26. Postanowiono stworzyć czołg podobny do T-26 pomimo tego że już w 1937 r. był to przestarzały pojazd. Prototyp powstał w 1937 r. na bazie 8 tonowego czołgu firmy Ansaldo. Był to pojazd wyposażony w wieże uzbrojoną w dwa CKMy Breda 8mm, działko 37 mm zostało zamontowane w nadwoziu.

Prototyp czołgu M11/39
Prototyp czołgu M11/39

Czołg był napędzany silnikiem diesla Fiat SPA 8T o mocy 125 km, rozwijał prędkości do 32 km/h. Jego zawieszenie zostało skopiowane z czeskiego czołgu LT vz.35. Opancerzenie o grubości do 30 mm było składane z płyta walcowanych nitami i częściowo spawane. Radiostacja została zamontowana na prototypie no maszyny seryjne już nie były wyposażane w radiostacje, poza czołgami dowódczymi.

Seryjny czołg M11/39
Seryjny czołg M11/39

W 1938 r, czołg został zaprezentowany publicznie. Po udanych testach, czołg został przyjęty na uzbrojenie i otrzymał oznaczenie Carro Armato M11/39. Według włoskich standardów czołg był klasyfikowany jako średni. Od 1938 do 1940 r. wyprodukowano 100 maszyn. Czołgi te były używane głównie podczas kampanii w Afryce.

Dane Techniczne
Napęd:
silnik diesla SPA 8T, 8-cylindrowy o mocy 125 km
Trakcja:
gąsienicowa
Transmisja:
mechaniczna
Załoga:
3-osobowa
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
180 l
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty nitowane
Przednia płyta:
30 mm
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
32 km/h
Zasięg max:
210 km
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działko 37 mm L/40
Dodatkowe:
2 CKMy 8 mm Breda
Wyamiary/masa
Dlugość:
4,72 m
Szerokość:
2,13 m
Wysokość:
2,33 m
Masa:
11 t
***