Pancerium na facebook

Radzieckie pojazdy pancerne 1919-1938

Pancerium czołgi

Pierwszym czołgiem zbudowanym na terenie ZSRR zostaje kopia francuskiego czołgu FT-18. Ten czołg wyznacza trendy projektowania nowych pojazdów na kolejne 15 lat. Następne lata to kupowanie pojedynczych pojazdów pancernych głównie z Wielkiej Brytanii, kopiowanie ich i produkcja na licencji lub bez.
Lata 1920-1930 to głównie walka z nierozwiniętym przemysłem ciężkim, próba budowy pojazdów pancernych jak najmniejszym kosztem. W 1921 zostaje podpisane tajne porozumienie pomiędzy ZSRR a Niemcami, na mocy którego w Kazaniu powstaje ośrodek rozwojowo-szkoleniowy "KAMA" w którym min. będą testowane niemieckie czołgi.

Pierwszym seryjnie produkowanym czołgiem jest MS-1 banowany na czołgu FT-17. Pięciu letni plan mechanizacji armii, przynosi pracę nad nowszymi konstrukcjami, takimi jak czołgi T-12, T-18 i T-21. Na bazie kupionego czołgu Vickers 6-ton, powstaje czołg lekki T-26 który będzie produkowany w ogromnych ilościach i doczeka się wielu modyfikacji. W między czasie niemiecki inż. E. Grotte prowadzi pracę nad bardzo nowoczesnym czołgiem TG.
Również są prowadzone prace nad czołgiem średnim, początkowo poprzez kupienie od Brytyjczyków Vickersa 16-ton, potem powstaje czołg wielowiekowy T-28 na bazie którego powstaną później, takie konstrukcję jak T-28A i T-29. W między czasie od amerykańskiego konstruktora W. Christie zostaje kupiony czołg kołowo-gąsienicowy który posłuży do stworzenia całej serii czołgów lekkich BT.

Także są prowadzone pracę nad czołgiem ciężkim T-35, z powodu nie wystarczającego przemysłu ciężkiego, czołg ten będzie produkowany w małych ilościach. W latach 30'tych podstawowymi trendami są czołgi lekkie kołowo-gąsienicowe, czołgi średnie i ciężkie wielowieżowe, pracę nad nimi potrwają aż do początku lat 40'tych.
Są też prowadzone prace nad samochodami pancernymi, działami samobieżnymi oraz wszelkiego rodzaju pojazdami inżynieryjnymi.

***