Pancerium na facebook

Czołg manewrowy T-12/24


Na początku 1927 r. podjęto próbę zbudowania czołgu manewrowego oznaczonego jako T-12. Pracę rozwojowe prowadzono w zakładach CHPZ w Charkowie. Głównym konstruktorem czołgu był inż. S. Malochin, podczas prac czołg otrzymał robocze oznaczenie T-1-12. Czołg wzorowano na amerykański odpowiednik T1.E1.
Planowano uzbroić T-12 w długo lufowe działo 45 mm lub krótko lufową haubicę 60 mm, pojazd miał być napędzany silnikiem o mocy 200 KM „Espano”. Podczas prac nad prototypem, 9cio bryłowa wieża została zastąpioną wieżą cylindrową.
Silnik „Espano” zastąpiono 180 konnym silnikiem czołgowym konstrukcji inż. Mikulina lecz prawie natychmiast zmieniono ten silnik na przerobiony silnik lotniczy M6 o mocy 180 KM, zastosowanie tego silnika wymagało nowej skrzyni biegów. Prototyp ukończono 15 października 1929 r. Testy prototypu przeprowadzono dopiero w kwietniu 1930 r.

Czołg T-12
Czołg T-12

Ukończony prototyp różnił się od projektu, był znacznie dłuższy, by przyśpieszyć pracę zastosowano nie utwardzoną stal. Podczas testów T-12 miał problemy z układem napędowym oraz skrzynią biegów. Z problemami radzono na miejscu testów, 11 lipca przeprowadzono dodatkowe testy terenowy podczas których czołg przeszedł oczekiwania konstruktorów. W trudnym terenie rozwijał prędkość do 26 km/h na drodze do 30 km/h, bez problemu pokonywał okopy o szerokości 2 m. Również podczas tych testów czołg został uzbrojony w CKM, którym na początku miał być DT lecz wykorzystano CKM Colt, testy strzeleckie wykazały skuteczność trafień na poziomie 60% podczas jazdy.
12 lipca 1930 r. przetestowano czołg tym razem uzbrojony w działo 45 mm. Również podczas tych testów wystąpiły usterki, w trudnym terenie spadały gąsienice, przegrzewała się skrzynia biegów oraz pojawił się problem z układem paliwowym. Uzbrojenie miało składać się z działa 45 mm, 3 CKMów 7,62 mm. Wstępnie czołg został przyjęty pozytywnie lecz warunkiem było pozbycie się usterek. Ostatecznie T-12 pozostał w formie prototypu.

Czołg T-12 zmodyfikowany
Czołg T-12 zmodyfikowany

Czołg manewrowy T-24

Już w 1929 r. Postanowiono równocześnie z T-12 prowadzić pracę nad innym czołgiem manewrowym który byłby oparty na konstrukcji T-12. Tak powstał plan T-24, nowy pojazd miał dysponować grubszym opancerzeniem i mocniejszym uzbrojeniem. Nowy kadłub był budowany w zakładach „Izhorky” zbiorniki paliwa umieszczono po bokach, z przodu dodano CKM co spowodowało zwiększenie załogi. Pierwsze trzy T-24 wyprodukowano w lipcu 1930 r. Jeden z nich testowano razem z T-12 w Kubince. Wynik testów pokazał że czołg nie jest ani gorszy ani lepszy od T-12, jako że konstrukcje czołgów były podobno z T-12 przerzucono wieże razem z uzbrojeniem na T-24.

Podczas testów z uzbrojeniem zdarzył się wypadek, zapalił się silnik, pojazd udało się uratować ale do dalszych testów niezbędny był remont. Pojawił się problem z uzbrojeniem czołgów w działo 45 mm, których zdołano wyprodukować tylko 2 szt. pracę nad haubicą 60 mm wciąż trwały. Początkowo planowano konstrukcje 200 T-24 w latach 1930-1931, później zwiększono do 300 maszyn. Ostatecznie wyprodukowano 25 czołgów i kilka nie dokończono, powodem było pojawienie się prototypu czołgu TG.

Czołg manewrowy T-24
Czołg manewrowy T-24
Dane Techniczne
Napęd:
silnik benzynowy 4-cylindrowy M6 o mocy 180 KM -oba modele
Trakcja:
gąsienicowa -oba modele
Transmisja:
mechaniczna -oba modele
Załoga:
(4 osobowa -T-12)
(5 osobowa -T-24)
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
brak danych
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty -oba modele
Przednia płyta:
(22 mm -T-12)
(20 mm -T-24)
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(30 km/h -T-12)
(24 km/h -T-24)
Zasięg max:
brak danych
Pokonywanie rowów:
brak danych
Pokonywanie ścian:
brak danych
Kąt podjazdu:
brak danych
Uzbrojenie
Podstawowe:
działo 45 mm Sokol -oba modele
Dodatkowe:
3 CKMy 7,62 mm -oba modele
Wyamiary/masa
Dlugość:
(6,2 m -T-12)
(6,5 m -T24)
Szerokość:
(2,8 m -T-12)
(2,89 m -T24)
Wysokość:
(2,9 m -T-12)
(3,04 m -T-24)
Masa:
(14,7 t -T-12)
(17,8 t -T-24)
***