Pancerium na facebook

Czołgi pływające T-38/43


Czołg pływający T-43

Na początku lat '30, XX wieku w ZSRR brakowało ciężarówek zdolnych do transportu czołgów T-37A. Czołgi te ulegały awarią pokonując znaczne dystanse. Postanowiono o zmodernizowaniu T-37A, wyposażając ten czołg w podwozie kołowo-gąsienicowe.
Pod koniec 1933 roku, rozpoczęto pracę nad nowym czołgiem oznaczonym jako T-43. W pracach nad nowym czołgiem brały udział dwa zakłady. Pierwszy to „Specmashtrest” z prototypem T-43-1, oraz fabryka Nr. 37 pracująca nad prototypem T-43-2.

Czołg pływający T-43-1
Czołg pływający T-43-1

Prototyp T-43-1 był opracowywany przez inżynierów: M. Zigelem, V. Simski, i A. Maksanov, pod nadzorem inż. S. Gingsburga. Czołg ważył 3,6 tony, początkowo miał być napedzany silnikiem benzynowym Ford V-8 lecz ostatecznie wyposażono czołg w silnik benzynowy GAZ-AA. Opancerzenie składało się z płyt stalowych o grubości 4-9 mm. Czołg wyposażono w obrotową wieże uzbrojoną w CKM 7,62 mm DT. Skrzynia biegów została oparta na odpowiedniku z ciężarówki GAZ.
Czołg poruszał się na trzech parach dużych kół nośnych, amortyzowane sprężynami. Pierwsza para kół odpowiadała za skręcanie, gdy czołg poruszał się tylko na kołach, tylna para kół była napędowa. Czołg również został przystosowany do pływania.

Czołg pływający T-43-2
Czołg pływający T-43-2

Drugi prototyp T-43-2 został zbudowany przez inżynierów: Sozonov, Brusiencov, Kozyrev i Zorin grupę nadzorował inż. N. Astrov. Czołg ważył 3,7 tony, był napędzany silnikiem benzynowym, GAZ-AA, podobnie jak u jego konkurenta skrzynia biegów była skopiowana z ciężarówki GAZ. Obrotowa wieża została wyposażona w CKM 7,62 mm DT, na dachu wieży zamontowano prowadnicę do montowania CKMu z możliwością ostrzału przeciwlotniczego. Podwozie było identyczne jak w prototypie T-43-1. W wodzie czołg poruszał się za pomocą śruby.

Oba prototypy zostały ukończone wiosną 1935 roku. Po testach okazało się że prototypy są wadliwe i wymagają dodatkowego dorabiania. T-43-1 miał problemy z poruszaniem się na wodzie, często zdarzało się że podczas wyjazdu na ląd jego gąsienice zrywały się. Natomiast T-43-2 miał problemy z poruszaniem się na kolach, które kończyło się awariom skrzyni biegów. Pod koniec 1935 roku wstrzymano wszelkie pracę nad czołgami T-43.

Czołg pływający T-37B

W 1934 roku, konstruktor P. Shitikov, pomagający przy pracach nad czołgiem T-43-2, opracował swój własny projekt czołgu pływającego. Projekt został odrzucony w fabryce, lecz konstruktor nie poddał się i wysłał swój projekt do Narkomu. Gdzie jego projekt został przyjęte i poddany szczegółowej ocenie. W 1935 roku, projekt czołgu pływającego T-37B otrzymał zielone światło.
Główną zaletą czołgu miała być jego masa 2,5 tony, tak mały czołg mógł zostać transportowany w ówczesnych ciężarówkach.

Prototyp został ukończony wiosną 1935 roku. Czołg powstał na bazie konstrukcji czołgu T-37. Od swego poprzednika różnił się gabarytami oraz wieżą. Załoga czołgu składała się z dwóch osób. Po testach terenowych jak i na wodnych, konstrukcja czołgu wykazała dużą ilość niedoróbek i podatności na awaryjność. Konstruktor próbował wkroczyć z nowym projektem ulepszonej wersji czołgu T-37V, lecz komisja nadzorująca budowę czołgu była innego zdania i ostatecznie pracę nad czołgiem zostały wstrzymane.

Czołg pływający T-37B
Czołg pływający T-37B

Czołg pływający T-38

Jeszcze przed zakończeniem prac nad czołgiem T-43, grupa inżynierów z fabryki Nr. 37 rozpoczęła pracę nad ulepszoną wersją czołgu pływającego T-37A. Projekt otrzymał w fabryce indeks 09A. W czołgu wykorzystywano jak największą ilość podzespołów z T-37A. Pracę nad czołgiem trwały szybko i już latem 1935 roku, prototyp oznaczony jako T-38 był gotowy. Pierwsze próby terenowe wykazały ogromną ilość usterek i awaryj nowego czołgu, pracę nad dorabianiem potrwały aż do wiosny 1936 roku.

Czołg pływający T-38
Czołg pływający T-38

Czołg T-38 został przyjęty jako następca T-37A. Nowy czołg był bardzo podobny do poprzedniej wersji T-37A. Wieża została zamontowana na lewej stronie, nawozie zostało poszerzone. Uzbrojenie składało się z CKMu 7,62 mm DT zamontowanego w wieży. Silnik i skrzynia biegów były zapożyczone z ciężarówki GAZ. Zawieszenie została skopiowane z czołgu T-37A. Na wodzie czołg poruszał się za pomocą śruby. Pod koniec 1936 roku, T-38 był produkowany ze zmodyfikowanym zawieszeniem.

Czołg pływający TM

W 1936 roku zakłady GAZ wysunęły swój projekt czołgu pływającego, który miał konkurować z czołgiem T-38. Wiosną 1936 roku, rozpoczęto pracę nad czołgiem pod nadzorem inż. V. Danilova. Latem 1936 r. skonstruowano dwa prototypy jeden został wysłany do Kubinki, drugi pozostał w fabryce do celów testowych. Czołg miał konstrukcję spawaną z płyt stalowych o grubość 4-9 mm. Był wyposażony w obrotową wieże uzbrojoną w CKM 7,62 mm DT. Czołg był napędzany dwoma silnikami GAZ-M1. Skrzynia biegów wzorowana z samochodu GAZ-AA. Podwozie składało się z sześciu par kół nośnych, parą kół wspomagających oraz parą kół napędowych, zawieszenie sprężynowe.

Na wodzie czołg poruszał się dzięki śrubie, sterowanie za pomocą steru. Testy terenowe odbyły się jesienią 1936 roku. Próby wykazały że dzięki dwóm silnikom czołg o masie 4,5 ton potrafi rozwinąć prędkość do 50 km/h. Natomiast testy na wodzie, wykazały że czołg rozwija małą prędkość i występują problemy ze sterowaniem. Pierwszym gwoździem do trumny czołgu TM był fakt pojawienia się T-38, drugim to że czołg był zbyt drogi w produkcji.

Czołg pływający TM
Czołg pływający TM
Dane Techniczne
Napęd:
(silnik benzynowy GAZ-AA, 4-cylindrowy o mocy 40 km -T-43, T-37B)
(silnik benzynowy GAZ-AA, 4-cylindrowy o mocy 45 km -T-38)
(2 silniki benzynowe GAZ-M-1, 4-cylindrowe o łącznej mocy 100 km -T-38)
Trakcja:
(gąsienicowo-kołowa -T-43)
(gąsienicowa -reszta)
Transmisja:
mechaniczna -wszystkie
Załoga:
2-osobowa -wszystkie
Radiostacja:
brak danych
Zapas paliwa:
(170 l -T-43-1)
(125 l -T-43-2)
(120 l -T-37B, T-38)
(185 l -TM)
Opancerzenie
Typ:
stalowe płyty -wszystkie
Przednia płyta:
9 mm -wszystkie
Boczne płyty:
brak danych
Tyłna płyta:
brak danych
Górna płyta:
brak danych
Dołna płyta:
brak danych
Wieża/nadbudowa:
brak danych
Osiągi
Prędkość max:
(na kołach 60 km/h, na gąsienicach 40 km/h -T43)
(45 km/h -T-37B, T-38)
(48 km/h -TM)
Zasięg max:
(200 km -T-43)
(180 km -T-37B)
(240 km -T-38)
(230 km -TM)
Pokonywanie rowów:
(1,5 m -T-43-1)
(1,6 m -T-43-2)
(1,4 m -T-37B)
(1,5 m -T-38)
(1,8 m -TM)
Pokonywanie ścian:
0,6 m -wszystkie
Kąt podjazdu:
(25o -T-43-1)
(33o -T-43-2)
(32o -T-37B)
(30o -T-38, TM)
Uzbrojenie
Podstawowe:
CKM 7,62 mm DT -wszystkie
Dodatkowe:
CKM 7,62 mm DT -T-43-2
Wyamiary/masa
Dlugość:
(4 m -T-43)
(3,73 m -T-37B, T-38)
(4,4 m -TM)
Szerokość:
(2,15 m -T-43)
(1,94 m -T-37B)
(2,22 m -T-38)
(2,24 m -TM)
Wysokość:
(1,81 m -T-43-1)
(1,75 m -T-43-2)
(1,73 m -T-37B)
(1,66 m -T-38)
(1,75 m -TM)
Masa:
(4,15 t -T-43-1)
(3,56 t -T-43-2)
(2,80 t -T-37B)
(3,16 t -T-38)
(4,50 t -TM)
***